Přitom svěřenci trenéra Zdeňka Psotky spolu s Plzní předvádí v současnosti nejlepší hru v Česku, shodují se experti. Ocení to vůbec Hanáci? Jistě, také utkání s Libercem vysílala přímým přenosem Česká televize, navíc v sobotu, kterou lidé v Olomouckém kraji často tráví na chalupě či zahradě. Přesto: Sigma zažívá skvostný vstup do sezony a veřejnost baví. Jenže hlavně u televize.
Vepředu střílí hodně branek, vzadu inkasuje nejméně ze všech. "Musím říct, že pro mnohé byla poslední návštěva s Libercem velké negativní překvapení, ale pro mě až tak ne," tvrdí marketingový ředitel Sigmy Martin Rak. "Lidé jsou v sobotu mimo město. Neděle je pro naše diváky více vyhovující."
Ani v neděli to není ovšem žádná hitparáda. Z pěti domácích vystoupení Hanáků se jen jednou vyhoupla návštěvnost přes šest tisíc – na derby s Brnem přišlo 7 310 diváků. "Takové číslo bych si představoval na každém utkání. Bohužel, u nás se chodí hlavně na soupeře," uvědomuje si trenér Psotka.
Tím "u nás" myslel většinu českých klubů. "Spokojení být nemůžeme. Fotbal v lize předvádí v podstatě dva týmy – Sigma s Plzní – a návštěvnost přesto pokulhává. Ale spolu s prodejem permanentních vstupenek stoupá. Jdeme správným směrem," věří Rak.
Boj o diváka je zkrátka během na dlouhou trať v mírném poklusu. "Věřím, že se dočkáme pravidelně vyprodaného stadionu, ale až za takových deset, patnáct let, kdy si vychováme fanoušky, na čemž pracujeme," zdůraznil Rak.
Byť jeho slova dnes znějí jako utopie, stojí si za nimi. Olomoucké publikum je specifické. Když "Modří" hrají super fotbal, chodí na ně v průměru kolem pěti tisíc lidí, když se hrálo o záchranu, chodily tisíce čtyři. "V tom já vidím plus, byť je to tristní. Jak říká Martin Vaniak: ‚Fanoušci v Olomouci jsou neskutečně nároční a někdy až nepřátelští i k vlastním hráčům.‘ Ale já zase říkám, že jsou věrní," doplnil Rak.
Po vzniku občanského sdružení příznivců Sigma United se navíc mění i atmosféra v hledišti. Je mnohem pozitivnější, obecenstvo nenadává mladým odchovancům po každé chybě jako donedávna. "Fanoušci se poslední zápasy neskutečně zvedli a vytvářejí vynikající atmosféru. Když se na východní tribuně sjednotí více lidí, tak jsou slyšet a chytnou se i ostatní tribuny," chválil publikum obránce Tomáš Janotka. "My prostě musíme lákat na stadion diváka od diváka."
Video: podívejte se na sestřih zápasuUtkání Olomouc versus Liberec ve videoreportáži |
Dá to však větší práci než neprohrát devětkrát v řadě. Konkurence je veliká – zápasy top evropských soutěží v televizi a internetu nebo obchodní centra. "Vidím, že je teď národní kulturou, že se celá rodina o víkendu sbalí a tráví pět hodin v supermarketu. Tam se lidi momentálně shromaždují, počty jdou do tisíců," láteřil Psotka.
Sám dělá pro větší návštěvy maximum. Ordinuje odvážnou útočnou taktiku, nebránil by se federální lize ani snížení počtu účastníků. Sigmě nejde upřít snaha. Pořádá různé propagační akce, naposledy například trénovala na sídlišti s dětmi mezi paneláky. "Návštěvnost je otázka výkonů a výsledků, ale také komfortu pro diváky, doprovodného programu a rovněž v tomto sklízíme nějaké plody," zůstává Rak optimistou.
Za plody se dá se vší skromností považovat i fakt, že letos ani jednou nepřišlo na Andrův stadion méně než pět tisíc diváků. Čili krásný herní projev přilákal asi tisíc lidí. Co přesvědčí ty další?
Pro Olomouc je průměr pět tisíc lidí na zápas optimální
Na návštěvnost u nás mám jeden pragmatický pohled: jestliže v Německu žije osmdesát milionů lidí a na fotbal chodí v průměru třicet až čtyřicet tisíc, v desetimilionové České republice je poměr návštěvy k počtu obyvatel stejný. A to platí také v Olomouci.
Všimněte si, co udělali Angličané. Nakoupili nejlepší hráče a nabízí Premier League celý týden. Hrají pomalu obden. Fotbalu je plno – a k tomu nám přibyl internet.
|
Návštěvy? Byl jsem naivní, říká Psotka
Pro fotbalové obecenstvo toho dělá opravdu hodně. Trenér Sigmy Zdeněk Psotka naučil svůj tým okouzlující styl se třemi útočníky, který nudnou obrannou taktikou opovrhuje, jako kdyby mu v minulosti neodpustitelně ublížila. Za odvahu je Olomouc oceněna komplimenty i výsledky. Jen těch lidí velké množství na Andrův stadion nechodí. "Byl jsem naivně přesvědčený o tom, že atraktivní hra je to nejpodstatnější, co diváky přitáhne do hlediště," vystřízlivěl mladý kouč po dvou letech.
Naposledy jste rozdrtili Liberec 4:0 a přesto jste mi po utkání připadal smutný. Mrzelo vás, že přišlo jen pět tisíc diváků?
To taky. Ale nebyl jsem smutný, měli jsme jen náročný týden. Jsme hrozně šťastní, že jsme vyhráli a že se to lidem částečně líbilo, ale byly tam věci, kterých se musíme vyvarovat, pokud chceme hrát dobře se špičkovými týmy.
Předvádíte atraktivní hru, a přesto nepřilákáte odpovídající návštěvu. Není to frustrující?
Byl jsem natěšený po zápase s Brnem, kdy přišlo skoro sedm a půl tisíce diváků. Výsledky si udržujeme, hra je taky dobrá. Postavila se nová tribuna. Hráli jsme teď v sobotu a já očekával, že přijedou diváci, kteří to mají do Olomouce dál – třeba ze Zábřeha nebo Mohelnice – protože cestovat v neděli večer je složitější. Určitě to bylo zklamání. Ale na druhou stranu musím říct, že diváci, kteří teď na fotbal chodí, jsou aktivní. Povzbuzují nás, a když se nám nedaří, tak nám oproti minulým letům pomohou.
Jenže vám se teď daří. Diváci nemají důvod být negativní, ne?
No, ale přesto na pozitivní atmosféře má velký podíl sdružení Sigma United, které vzniklo. Diváctvo vede pozitivním směrem.
Plzeň, která hraje v současnosti spolu se Sigmou nejlepší fotbal, vyprodala minule stadion. Oceňují lidé v Olomouckém kraji dostatečně vaše výkony?
Plzeň měla velkou marketingovou kampaň, rozdávala nějakých dvacet sudů piva zdarma. Na to lidi slyší. V Plzni mají maximální kapacitu sedm a půl tisíce. Vyprodat dvanáct a půl tisíce je lepší, ale u nás chodí diváci na soupeře. Předpokládám, že na příští zápas se Spartou přijde minimálně deset tisíc diváků.
Nezávidíte třeba Hradci Králové, kde zájem o zápasy převyšuje kapacitu stadionu?
To je nováčkovský elán, liga se tam nehrála snad deset let. Navíc Hradci se doma daří, hraje krásný fotbal. Je škoda, že se nedaří Baníku nebo Bohemce, kde je klubismus na vyšší úrovni než u našich ostatních týmů. Přestože fanoušci Baníku mají velké srdce, na fotbal, když se nedaří, nepřijdou.
Když Sigma hraje průměrně, chodí na ni kolem čtyř tisíc lidí, a když výborně, tak o tisíc víc. Boj o diváka je hodně náročný.
Ano, ale je pravda, že jsme remizovali na Slavii a s Mladou Boleslaví, takže jsme lidi trošku odradili.
Když jste nastupoval na lavičku Olomouce, dal jste si tři cíle – hrát pohledný fotbal, zabudovat do týmu odchovance a přilákat diváky. Asi jste nečekal, že ten třetí úkol bude ze všech nejtěžší, že?
Máte pravdu. Měl jsem naivní představu, že právě pohledný fotbal je to hlavní, co lidi přiláká do ochozů.
Kvůli větší atraktivnosti Gambrinus ligy se nebráníte ani federální soutěži, nebo snížení počtu účastníků. Proč se domníváte, že by to bylo řešení?
Pomohlo by to. Jsou finanční problémy, některé kluby mají dluhy. Kdyby se liga snížila, finance, které jdou do fotbalu, by se rozdělily třeba do dvanácti týmů.
Lidé nechodí na fotbal jen kvůli němu, vyžadují komfort kolem něj. Nabízí Sigma divákům dostatečný servis?
Myslím, že ano. U nás to má starosti Martin Rak. Doprovodných programů máme spoustu. Na tribunách je komfort. Teď na podzim chodíme trénovat za dětmi až k nim domů na sídliště. Snažíme se nalákat nové mladé na stadion. Děláme hodně práce, ale rezervy jsou jako v každém oboru.
Trénink na sídlišti byla podle zájmu veřejnosti vydařená akce.
Děláme je proto, abychom zvedli jméno Sigmy Olomouc a prestiž hráčů, protože fotbalisté většinou nemají dobré jméno. Snažíme se pomáhat na charitativních akcích.
S jakou průměrnou návštěvou byste byl spokojený?
Se sedmi tisíci. S Brnem to bylo optimální. Chtěl bych, aby na soupeře, kteří hrají v horní polovině, chodilo deset tisíc a na ostatní sedm. S tím bychom byli spokojeni.
To by byl návrat do začátku devadesátých let, kdy to takto na Andrově stadionu fungovalo. Je ještě vůbec v Olomouci takový divácký potenciál?
Opravdu nevím. Vidím jediného konkurenta – obrovská obchodní centra. Považuji teď za národní kulturu, že se celá rodina o víkendu sbalí a tráví pět hodin v supermarketu. Tam se lidi momentálně shromaždují, počty jdou do tisíců. Myslím, že sport v celém Olomouckém kraji, který je na úrovni, je opravdu jenom Sigma.
Zápasy Olomouce jsou často v přímém televizním přenosu. Veřejnost sice vidí vaší atraktivní hru, ale diváky kamery berou.
No, bohužel. Mám spoustu kamarádů funkcionářů, kteří se starají v kraji o kluby v nižších soutěžích. Jsou to fotbaloví nadšenci, a přesto se od nich dozvím, že na stadion nepřišli – dívali se na internetu, nebo v televizi.
Je fotbal jako produkt dostatečně medializován? Ve srovnání s Německem značně pokulháváme.
S Německem se nemůžeme rovnat v žádném případě. Český klub si vždycky přál, aby v poháru dostal německé mužstvo, protože inkasoval dobré peníze za televizní práva. Tam je televizní servis pro diváka úplně někde jinde. Zrovna nedávno jsem se s redaktorem České televize bavil o srovnání sledovanosti fotbalu a hokeje. Podle jeho informací má fotbal větší sledovanost. Kdybychom udělali sociologický a marketingový průzkum, možná bychom se dozvěděli, kde je chyba.
Vaší hlavní náplní práce je, aby se Sigmě dařilo na hřišti. Po devíti kolech jste ještě neprohráli. Užíváte si to?
Jsme spokojení. Daří se nám stabilizovat výkony, nemáme takové výpadky jako v loňské sezoně. Pořád máme ale trošku problémy s produktivitou. Na branku střílíme více než Plzeň, jenže ona dala více gólů než my. V tom zaostáváme. Ale zvedá se u nás konkurence a začíná to fungovat.
Lize vévodí Plzeň s Olomoucí čili dva týmy, které mají hodně rychlostních typů. Je ve fotbale dynamika stále důležitější?
Jednoznačně. Všechny sporty jdou dorychla. Když jsem se díval na mistrovství světa v basketbale, tak jsem byl úplně zděšený, jak se ti dvoumetroví hráči pohybovali. To byla obrovská rychlost! Před čtyřmi roky se začala hrát házená na rychlou rozehrávku. Hráči musí být pořád rychlejší a v rychlosti musí zvládat práci s míčem. Jen takoví fotbalisté se prosadí v Evropě.
Vnímáte názory expertů, že Sigma může získat letos titul?
V novinách jeden týden čtu, že Sparta je mužstvo, které nemá na to, aby uspělo v Evropě – a za týden se dočtu, že je zase vynikající. Všechno bych chtěl hodnotit až po delším časovému úseku. Jsme rádi, že diváci i odborníci jsou spokojeni s naší hrou, pozitivní ohlas nás těší. Jsme ale teprve v třetině soutěže a teď nás čeká těžký zápas doma se Spartou. Tam se rozhodne, jestli budeme schopni atakovat přední příčky.
Třeba by "velkohubé" prohlášení, že útočíte na titul, nalákalo o pár diváků na Andrův stadion víc.
Ale my velkohubé prohlášení dělat nechceme. Chceme pracovat koncepčně, dlouhodobě. A zatím pracujeme dobře. Tomu odpovídá i umístění, ale abychom řekli: "Jo, teď máme na to, abychom získali titul." To od nás ještě neuslyšíte. Plzeň je o šest bodů před námi.