Svazová pokladna se nebezpečně rychle vyprazdňuje.
O injekci 150 až 200 milionů korun, kterou by znamenal postup na mistrovství světa 2010, si může český fotbal nechat jenom zdát. Sponzoři jsou nervózní, třem z pěti nejvýznamnějších navíc během příštího roku vyprší smlouvy.
"Musíme být soběstační"
"Nejen proto se svaz musí naučit, aby přestal žít z postupových peněz. Musíme být soběstační," tvrdí fotbalový šéf Ivan Hašek.
Jenže právě to je potíž. Český fotbal v posledních letech značně profitoval z toho, že národní tým postoupil třikrát po sobě na velký šampionát, za což dostal od fotbalových federací UEFA a FIFA odměny přes 700 milionů korun.
Zhruba 300 milionů z toho spolkly prémie pro hráče a realizační tým, zhruba 150 milionů se platilo za reprezentační náklady na turnajích a se zbytkem nakládal svaz.
"Ale strašně špatně. Žilo se nad poměry, utrácelo se a rezervy se požíraly. Haškově vládě toho příliš nezůstalo," tvrdí Jiří Kubíček, někdejší místopředseda svazu a kritik bývalých poměrů.
Rezervy ze ztenčují
Podle všeho zbývá ve svazových rezervách méně než 70 milionů a neexistuje příliš možností, jak si polepšit. Buď získat ještě víc bohatých partnerů, což je nepravděpodobné, nebo postoupit na velký turnaj... Vypadá to jako začarovaný kruh, že?
Roční rozpočet ČMFS se pohybuje kolem 220 milionů korun, předseda Hašek sice oznámil, že rozpočet je až do sezony 2010/11 zabezpečený, ale ekonomové předpokládají, že hned příští rok se bude muset nejméně 20 milionů ušetřit. I kvůli nepostupu na světový šampionát.
Kolik Češi vydělali- na velkých fotbalových turnajích posledních let
|
Nikde není zaručeno, že svaz si udrží nynější důležité reklamní partnery. Netýká se to firem Gambrinus a Hyundai, s nimiž běží dlouhodobé kontrakty do roku 2014, respektive 2012. Ale smlouvy s T-Mobilem (generální partner reprezentace), Pumou a Českou spořitelnou vyprší v roce 2010.
"Jsme připraveni jednat a máme zájem ji v dohledné době prodloužit. Za jistých podmínek," řekl například Jan Kryšpín, marketingový manažer z Pumy.
Svaz chce víc, ale krize mu bere
Existují však náznaky, že svazu nezůstanou věrní všichni. A pokud ano, za jiných podmínek. Odhaduje se, že sponzoři chtějí pod vlivem krize i krachu ve světové kvalifikaci ušetřit zhruba 20 procent čili přes 40 milionů.
Zato svaz by chtěl finanční plnění navýšit. Hned po červnových volbách tvrdila Haškova vláda, že hodlá přísun peněz zdvojnásobit na 450 milionů za rok.
"Při správné strategii se to může podařit," říká současný místopředseda svazu Miroslav Kříž. "Především reprezentace zůstává výjimečným marketingovým nástrojem."
Jenže cena sportovního produktu bez mistrovství světa rapidně klesá, protože sponzoři budou na (ne)prodeji replik, suvenýrů či reklamě tratit miliony.
Kdyby se do Jižní Afriky postoupilo, byl by to sportovní i finanční ráj, místo toho se na český fotbal valí těžké potíže.
Šetřit musí všichni. My také, říká svazový "ministr financí" KřížFotbal je tak velký fenomén, že se o sebe postará i v době krize. I bez stamilionových odměn za postupy na mistrovství světa či Evropy. Alespoň je o tom přesvědčen Miroslav Kříž, místopředseda svazu, který má na starosti finance.
|