„A pokud vše půjde, jak má, stadion bude hotový v březnu 2008,“ dodal.
To, že se skutečně bude stavět, potvrzuje i mluvčí pražské radnice Jan Charvát. „Slavia má na stavbu stadionu platné stavební povolení.“
Stadion Slavie bude po letech prvním novým, čistě fotbalovým stadionem, který v Česku vyroste. Bude také stadionem s největší kapacitou.
Největší, nejmodernější. A nejslibovanější
Stavba hýří superlativy. Největší, nejmodernější, nejnovější. Všechny tyto superlativy se mohou směle přiřadit k připravovanému stadionu Slavie v Edenu. Ale je to bezesporu také stadion nejslibovanější.
„Není to jednoduchý projekt, navíc je výsledkem téměř čtyřleté cesty,“ řekl architekt stadionu Martin Kotík. „Bude to první kompletně nový stadion u nás po mnoha letech, ne jen rekonstrukce tribun nebo zázemí. Projekt samozřejmě počítá se zajištěním veškerého servisu pro diváky,“ dodal architekt.
Současný projekt je až na drobné úpravy stejný jako už v minulosti předložený návrh. Víceúčelový areál se bude skládat z několika částí. Administrativní a technickou část doplní dva tisíce metrů čtverečních komerčních prostor. Na stadionu samozřejmě nemůže chybět moderně řešené zázemí Slavie a hřiště s hledištěm.
Samostatnou součástí areálu bude i hotelový komplex a kongresové centrum. Plány architektů samozřejmě počítají i s podzemním parkovištěm pro 600 aut. Další parkovací místa vzniknou na povrchu, projekt počítá i s odděleným stáním pro autobusy fanoušků hostů.
Vlakem do stanice Slavia
Ocelovou střechu stadionu ponese železobetonová konstrukce. Střešní krytina bude z titanzinku, jednoho z nejodolnějších venkovních materiálů. Prosklenou fasádu stadionu budou tvořit hliníkové profily. Ostatní fasády budou zateplené, omítnuté. Příčkové stěny budou zamezovat nadměrné hlučnosti uvnitř stadionu.
Návštěvníci naleznou v areálu i několik restaurací, kaváren, řadu obchodů, stánků rychlého občerstvení či fanshopů. Do budoucna existují i plány na výstavbu nové železniční zastávky v blízkosti stadionu. Zastávka by měla nést název Slavia.
Kapacita stadionu bude 21 tisíc diváků, kteří budou do objektu vcházet čtyřmi vstupními branami propojenými do koridoru. Ten povede uvnitř tribun kolem celého stadionu. Kryté hlediště bude rozděleno do čtyř druhů diváckých sektorů.
„Bude tu i zvláštní prostor pro rodiče s dětmi, který bude oddělený od skalních fanoušků,“ slibuje architekt Kotík. Stadion bude mít i samostatný sektor s odděleným vstupem pro fanoušky hostí.
V horní části hlediště bude přibližně čtyřicet lóží s čelní stěnou z nerozbitného skla, ve kterých najdou své místo například čestní hosté.
Stadion postaví Hochtief
Kvůli stavbě nového fotbalového stánku Slavie byla založena společnost E Side Property Limited, v jejímž čele bude bývalý slávistický šéf Vladimír Leška. Jejím úkolem bude nejen zajistit bezproblémovou stavbu stadionu, ale patrně i provoz celého areálu.
Generálním dodavatelem stavby bude firma Hochtief VSB, která má podle svého generálního ředitele Tomáše Bílka zkušenosti se stavbou fotbalových stadionů například v Mnichově nebo v Norimberku.
Náklady na novou fotbalovou arénu odhaduje Vladimír Leška na méně než jednu miliardu korun. Investice do víceúčelového zařízení by se měla vrátit do patnácti let. Stadion by měl být financován z více zdrojů, o účasti na projektu jedná Slavia například i s radnicí Prahy 10.
„Zvažujeme majetkový vstup do akciovky, které bude v budoucnu stadion patřit,“ řekl mluvčí desáté městské části Jan Charvát. „Jednání je zatím v počátcích a rozhodnutí bude na radě a zastupitelstvu,“ dodal mluvčí.
Slavia počítá i s tím, že by v Edenu mohla v budoucnu hrát své zápasy česká reprezentace a případně také další pražský klub. Spekuluje se, že by zde mohl hrát vršovický klub Bohemians 1905, nyní účastník druhé ligy.
„Od začátku se v projektu s přítomností dvou klubů počítá. Provoz areálu by byl pak samozřejmě dražší, ale určitě se tomu nebráníme. A pokud Bohemians budou mít zájem jednat, jsme na to připraveni,“ slibuje Leška.
První maketa nového stadionu vznikla v roce 1978 Problém stadionu Slavie je starý více než šedesát let. Přesně od okamžiku, kdy v roce 1945 během Pražského povstání shořel původní slávistický stadion na Letné. Tam poté vznikl provizorní stadion, ze kterého se Slavia přestěhovala v roce 1951 do Edenu. Kvůli stavbě Stalinova pomníku z Letné zmizelo nejen hřiště, ale i tribuna, běžecká dráha i řada dalších sportovišť. Pro Slavii tehdy začalo období temna, na několik let dokonce ztratila své jméno a po sovětském vzoru nesla jméno Dynamo. V Edenu měla premiéru Slavia v utkání proti vojenskému týmu Křídla vlasti Olomouc. Stadion byl provizorní, většina z dvaačtyřiceti tisíc míst byla k stání. V jeho sousedství postupně vyrůstal sportovní areál, ale fotbalisté stále čekali marně. Stavba měla začít roku 1968, v roce 1978 však stále existoval jen model. Na to vzpomíná i bývalý slávistický útočník Pavel Kuka. „Na nový stadion čekám od roku 1978, kdy byla představena první maketa. Tehdy nám ji představili na vánoční besídce žákovské Slavie,“ vybavuje si fotbalový internacionál Pavel Kuka. Starý provizorní stadion zmizel v roce 2003, od té doby čeká prázdná pláň zarůstající křovím na novou stavbu, jejíž začátek je snad konečně na obzoru. |