Tato sdružení fanoušků leckdy fungují na neoficiální bázi, kluby se je však snaží dostat pod kontrolu. Je to pro ně výhodné, příznivce mají v evidenci a mohou s nimi lépe komunikovat.
Nejrozsáhlejší fanklub má Sparta. Členství v něm si pořídilo skoro sedm tisíc lidí z celé republiky, pro něž pracuje padesát poboček. Sparta láká lidi pod heslem „Máme tvoje srdce, teď chceme i tvou hlavu“ a nabízí racionální důvody, proč vstoupit.
Členství ve fanklubu lze většinou získat velmi jednoduše. Stačí příslušnému oddílu zaslat údaje o sobě a roční poplatek. Jeho výše se různí. V Brně se platí šest set korun, v Ostravě třeba až dva tisíce.
Sdružení fanoušků Baníku však nabízí zřejmě nejkošatější spektrum služeb. V ceně Zlaté karty za dva tisíce korun je roční permanentka na krytou tribunu, bulletin ke každému zápasu, dres, tričko, kšiltovka, šála a sada propagačních materiálů.
K tomu slevy na zboží od partnerů klubu. Kdo takovou nabídku nevyužije, může si pořídit levnější typ členství - kartu stříbrnou nebo obyčejnou.
Na Západě je fanklub samozřejmostí. Nemít ho je jako nemít stadion. „To u nás zatím někteří nechápou. Ale stejně jako západní Evropu doháníme v jiných oblastech, doženeme ji brzy i zde,“ tvrdí Záruba z Baníku. Kluby často nechtějí, aby se do fanklubu dostali příznivci z tvrdého jádra, takzvaní hooligans. Nedělá to dobrotu, tvrdí.
Řeší se to různě. V Brně například fotbaloví chuligáni sami účast ve fanklubu odmítli a smějí se mu, že je v područí klubu. „V poslední době ale spolupráce mezi oběma skupinami funguje a klub vychází vstříc oběma táborů,“ uvedl David Otoupalík, čelní představitel oficiálního brněnského sdružení fanoušků.
V Ostravě vsadili na přirozený výběr. „Umírnění fanoušci chodí do hospody Parlament, kam zase nechodí hooligans. Selekce probíhá zdárně sama,“ říká ostravský mluvčí Záruba.
Originálně pojali zřízení fanklubu v Olomouci. Pouštějí do něj jen žáčky základních škol, které vedou k „pozitivnímu diváctví“. „Mají pravidelné schůzky s trenérem mládeže, na nichž se dozvědí, jak se chovat nebo čeho si na fotbale všímat,“ sdělil Martin Rak, marketingový ředitel Sigmy Olomouc.