"Na různé reklamy dostávám strašně moc nabídek," potvrzuje Petr Čech.
Brankář české reprezentace se dnes po příletu ze soustředění z Korutan učeše a stoupne si mezi spoluhráče k oficiálnímu focení plakátu pro evropský šampionát. I ten může být marketingově využit.
Čeští fotbalisté toho vůbec stihli v tomto směru docela dost.
Vychvalování produktu přes hráče se dělí na dva druhy.
1. Reklama pro partnery fotbalové reprezentace, jako je například T-Mobile. Právě pro něj natáčeli v březnu spot Sionko, Pospěch, Fenin a Rozehnal. "Byla zrovna velká zima," vzpomíná mluvčí týmu Lukáš Tuček. "Ale na koho sponzoři ukážou, toho mají. Někdo sice brblá, ale nikdo si nedovolí odmítnout."
2. Vlastní aktivity hráčů, příkladem je sloučení jména Petra Čecha s Českou spořitelnou.
Právě brankář Chelsea má ze všech českých hráčů největší marketingový potenciál. A také toho využívá. Kromě spojení se spořitelnou se zapojil i do kampaně Samsungu, propagoval módní značku Stones, hodinky Prim a se ženou Martinou byl tváří firmy Marks & Spencer.
Pokud se někdo dívá na Čecha jako na reklamní nosič, musí mu připadat ideální. Pohledný, mladý, úspěšný, cílevědomý, bezproblémový – zkrátka kladný hrdina jako z telenovely.
"Pečlivě si nabídky vybírám," líčí Čech. "Dostávám je třeba od různých pivovarů, ale já pivo nepiju, takže kdybych byl vyfocený s plechovkou piva, nebyl bych to já. Proto jsou pivovary bez šance."
Hned za Čechem je podle Tučka útočník Martin Fenin. "Svědčí o tom, že natočil reklamu pro Pepsi, a když si T-Mobile vybíral hráče, jmenoval Fenina na prvním místě," prozrazuje Tuček. "Pokud si Martin udrží nynější výkonnost, má z hlediska reklamy velkou budoucnost."
. Fotbalisté v reklaměCelý tým nafotil snímky pro Pumu a do alba firmy Panini |
V televizi vidíte hráče v reklamách na pár vteřin, ale za nimi stojí tvrdá dřina. Fenin natáčel šot pro Pepsi Colu na stadionu v Teplicích celou noc a v chladu. "A ani zahrát to podle scénáře nebylo jednoduché," popisuje útočník. "Musel jsem s míčem žonglovat přesně podle požadavků a pak ho nechat jakoby nechtíc spadnout, což mi moc nešlo."
Problém byl i v tom, že Feninův klub Eintracht Frankfurt má za partnera konkurenční Coca-Colu. "Kvůli tomu probíhala složitá jednání," prozrazuje hráčův manažer Pavel Zíka.
Kromě komerčních aktivit jsou fotbalisté využiti i pro bohulibé účely. Podepisovali například takzvaný Balon dobré vůle, který bude v rámci akce pro děti objíždět republiku, za čímž stojí automobilka Hyundai, další partner reprezentace. "A ve středu se pak někteří hráči v Praze zúčastní finále Dětský domov Cupu, kde předají ceny vítězům," informoval reprezentační manažer Vlastimil Košťál.
Radoslav Kováč zase v rámci svého volného času nafotil s přítelkyní Klárou Medkovou víceméně z kamarádství katalog spodního prádla pro firmu Styx. "Inspirovaly nás podobné snímky manželů Beckhamových," prohlásil majitel firmy Petr Vlasák.
Ne vše se pokaždé podaří. V obchodním řetězci Tesco si můžete kupovat kartičky hráčů, ale když rozbalíte tu s Janem Polákem, přečtete si, že hraje za Norimberk, ač je záložník už rok v bruselském Anderlechtu.
Přesto by se zřejmě společnosti řídily známým Fordovým heslem "mít poslední cent, dám ho na reklamu", pokud by měly svou značkou spojit s fotbalistou.
Jenže cent by jim zdaleka nestačil.