Vynálezce spreje Heine Allemagne tvrdí, že jeho firma uzavřela dohodu s UEFA. "Dohodli jsme se, že UEFA bude sprej používat ve svých soutěžích," citovala Allemagna agentura Reuters.
"Někteří lidé jsou konzervativní, ale věřím, že na ně udělalo dojem, co na světovém šampionátu viděli. A to včetně zástupců Premier League," dodal s tím, že právě anglická liga je nyní dalším cílem expanze jeho firmy.
UEFA sprej testovala na letošním mistrovství Evropy hráčů do 17 let. Třiačtyřicetiletý Brazilec Allemagne vyrábí sprej z rostlinného oleje. Poprvé ho rozhodčí použili v soutěžním zápase v roce 2000 v Belo Horizonte a následně si Allemagne nechal rychle mizící sprej patentovat.
Pomůcka se rychle rozšířila po jihoamerickém kontinentu, kde byla využita ve více než 18 tisících zápasů. V roce 2012 ji schválila mezinárodní pravidlová komise a používat ji tak může dobrovolně každá liga. Letos se poprvé představila i na mistrovství světa.
V současné době jde o vylepšenou verzi spreje, s kterou Allemagnovi pomáhá Argentinec Pablo Silva. Původní sprej se jmenoval Spuni, nyní nese název 9,15 Fair Play s odkazem na vzdálenost 9,15 metru, kterou musí zeď při přímém kopu dodržovat od míče.
Jeden sprej vyjde na tři libry (asi 103 korun). FIFA si jich pro mistrovství světa objednala 320. "Já ale nemám komerční ambice. Mně jde hlavně o to, abych vytvořil produkt pro fotbal, který bude perfektně fungovat a pomůže rozhodčím," řekl Allemagne.
"Nápad jsem dostal ve chvíli, kdy jsem v autě poslouchal zápas v rádiu a komentátor mluvil o tom, jak zeď nedodržuje vzdálenost. V tu chvíli jsem si řekl, že s tím zkusím něco udělat."
Těší ho, že sprej funguje, jak si vysnil. "Ubylo dohadů kolem vzdálenosti zdí, což zrychluje hru. Také ubylo žlutých karet, hráči respektují čáru," dodal Allemagne.
Jen gólů z přímých kopů během mistroství světa padlo málo - jen čtyři.