Na první pohled hrozivé číslo Sparta bagatelizuje, podle mužů z klubu nejde o nic dramatického a mnohamilionový minus má objektivní důvody.
Přesto se vnucuje otázka: lze na českém klubovém fotbale vůbec vydělat? Není to svérázný druh podnikaní, do kterého investujete s beznadějnou vyhlídkou na zisk? Ne, v tak bizarní situaci kluby v Česku přece jen nejsou. Aspoň prozatím.
Příkladem je ekonomika největšího sparťanského rivala: ač je Slavia v tabulce nyní pod Spartou a prohrála s ní derby, vítězí na finančním poli.
"Po řadě ekonomicky neúspěšných let hospodaříme v posledních sezonách se ziskem," pochvaluje si její šéf Tomáš Rosen. Konkrétně za předchozí ročník byla Slavia podle Rosena v plusu zčásti díky účasti v Poháru UEFA a především z lukrativních prodejů hráčů Necida a Tavarese.
Právě obchodování s fotbalisty je obvyklým pramenem, odkud do klubů tečou peníze. A je jedno, zda se jedná o pražská S, jiné přední tuzemské kluby, nebo ty menší. Pokud se liší částky, jež velké a méně významné kluby za hráče dostávají, pak se také zpravidla liší jejich rozpočty, procentuálně to tedy vyjde víceméně nastejno.
Pro příklad této strategie stačí zajet do Olomouce: manažer klubu Jiří Kubíček vás provede po stadionu a ukáže vám, jakou přesně tribunu postavili za přestup Ujfalušiho a jakou za Rozehnala.
Ale když žádné přestupy nevyjdou, může nastat problém. Ostatně, důkazem toho je právě Sparta, byť tam se k neobchodování s hráči rozhodli podle personálního ředitele Jakuba Otavy záměrně.
"Vykázání ztráty bylo do jisté míry řízené," tvrdí Otava, jehož klub má "manko" čtvrtou sezonu v řadě. "Sparta se rozhodla nerealizovat některé transfery, protože by znamenaly sportovní oslabení týmu."
Neoslabit mužstvo, tím Sparta sleduje druhou možnost, jak přijít k penězům – úspěch v pohárové Evropě. Prémie za účinkování v Evropské lize a hlavně v Lize mistrů jsou natolik honosné, že jsou pro české kluby ohromným lákadlem.
Jenže tento zdroj je čím dál nejistější, udělat českou stopu v nejprestižnější evropské klubové soutěži bude v blízké budoucnosti velmi složité.
A v souvislosti s tím může být problematičtější i prodej hráčů, kteří v Lize mistrů nebudou k vidění. Není to dobrá perspektiva.
Získat peníze díky úspěchu je lepší než z prodeje hráčů, říká slávistický šéf RosenDá se žít z prodeje hráčů. Existuje však lepší cesta, jak naplnit klubovou kasu. Tvrdí to Tomáš Rosen, šéf fotbalové Slavie, která ještě nemá finančně vyčíslenou uplynulou sezonu, ale věří v mírný zisk.
|