"Nad tím je zbytečné spekulovat a my se na počasí vymlouvat nebudeme. Pravdou ale je, že odkládané zápasy mohou vést k taktizování," tvrdí jihlavský trenér Karel Večeřa.
Jeho mužstvo patří mezi deset týmů z šestnácti v lize, které nemají odehráno všech 19 kol. Jihlava je dokonce v množině čtyř klubů s mankem dvou zápasů.
Jihlavští respektují pondělní odklad domácího zápasu se Spartou. Nezastírají však, že by se jim hodilo hrát: proti Spartě by si odbyli stop za karetní tresty tři obránci.
Takto budou chybět v neděli v Mostě, což je pro zachraňující se Jihlavu zřejmě důležitější duel. Tímto způsobem počasí přímo zasahuje do průběhu sezony. Také například tím, že pro kvalitnější týmy jsou bídné plochy nevýhodou.
"Pokud by někdo naříkal, že je kvůli tomu liga neregulérní, důrazně to odmítám," říká šéf ligy Ivo Lubas. "Regulérní je pro mě každý zápas sehraný za oboustranně fér podmínek."
Druhá věc je, jaká je kvalita některých odehraných zápasů. "Divák přijde na fotbal naštvaný a naštvaný z něj odchází," shrnuje Večeřa.
Co se dá vlastně dělat proti odloženým či mizerným duelům? "Místo umělého osvětlení měl být povinný vyhřívaný trávník," prohlásil v neděli po nehezkém utkání v Blšanech mostecký kouč Zdeněk Ščasný.
Projekt Stadiony 2003 nařizoval pro prvoligové areály umělé osvětlení. V posledních letech zaznívá kritika, že místo nich měly kluby raději investovat do potrubí pod trávníkem, v němž proudí teplá směs.
Vyhřívaný trávník je zpravidla zárukou dobrého terénu i v těžkých klimatických podmínkách. V první lize ho má nyní osm klubů čili přesně polovina. Podle připravovaného nařízení ho budou muset mít do roku 2010 pravděpodobně všechny kluby.
"Že už měla být vyhřívaná tráva povinná teď na úkor světel? Na jejich vybudování byl poměrně velký tlak od televizí," vysvětluje Lubas.
Televizní stanice byly dřív limitovány ve výběru zápasů pro živé přenosy, protože na některých stadionech reflektory chyběly. Přitom právě prodej vysílacích práv a na ně navazující reklamy jsou pro ligu nejvýraznějším zdrojem příjmů.
Televize rovněž stojí za tím, že se neodloží celá liga a nezačne se dohánět za lepšího počasí pomocí vložených kol uprostřed týdne. To by narušilo vysílací schéma, kdy Nova vysílá v sobotu a Prima v pondělí.
Chaos v lize se přitom vinou zimy může ještě stupňovat. Kdo ví, kolik utkání se odehraje o víkendu. Už teď je vážně ohrožen nedělní duel Příbram – Jablonec.
Vyhřívaný trávník, dobrodružství za 20 milionů V první lize má tuto vymoženost osm klubů. Jako poslední si ji loni v létě pořídila Mladá Boleslav, po této sezoně ji začne budovat Olomouc. "Osmého května si zájemci mohou ze stadionu na památku odnést drn ze stávajícího trávníku. To, co z něj zbude, bude následující den zničeno," říká olomoucký šéf Jaromír Gajda. Až hráči Sigmy opustí po lize domácí hřiště, vyjedou na ně bagry. Udělají v něm zhruba osmdesáticentimetrový kráter, do nějž se položí potrubí. A navrch se vyseje nová tráva. Cena akce bude podle propočtu 17 milionů korun, ale tím náklady nekončí. Celkem drahé je vytápění trávníku: při tvrdé zimě vyjde i na čtvrt milionu měsíčně. Topit se nepřestává, dokud teploty v noci klesají pod nulu. "Topení hlídá automat, který v případě závady systém vypne," líčí Stanislav Šmrha, pečující o hřiště v Teplicích. "I kdyby se ale něco opravdu stalo, přežije trávník den bez újmy. Písek mezi potrubím a drnem totiž teplo udrží." Všechny vyhřívané stadiony v republice mají na ploše trávníkový koberec, čili dovezené role i s drnem, položené na hřiště. Olomouc se však bude vymykat, jako první v Česku trávu přímo vyseje. "Ve světě je to trend. My navíc využijeme toho, že je díky mistrovství světa delší přestávka, takže budeme mít čas, aby se travní semeno uchytilo," popisuje klubový šéf Gajda. "Vysetá tráva dělá plochu kvalitnější," uznává Antonín Kříž, správce sparťanského hřiště. "Trvá ale delší čas, než na ní jde hrát. My položili trávník a za tři dny už na něm byl zápas." Sparta má vyhřívaný trávník od roku 2002. Odškrábnuto bylo 4500 kubíků zeminy a po položení trubek vezlo na Spartu jedenáct kamionů trávník z Německa, kde se rok a půl pěstoval. Byla to dobrodružná akce: nákladní automobily měly tehdy na hranicích volný průjezd, aby se tráva nezapařila. |