Fotbalová moderna má podle představ vyrůst místo stávajícího stadionu Sparty. Kromě otázky na líbivost existuje v souvislosti se stadionem řada dalších.
Tady je 10 nejzásadnějších.
1. Proč na místě Sparty?
Podle místopředsedy svazu Vlastimila Košťála, pověřeného jednáním o stavbě, se zvažovaly i další lokality. Ve hře byla hlavně čtvrť Stodůlky. "Tam však nastaly problémy s pozemky," tvrdí Košťál. "U dalších míst v Praze nechci říkat, že se jednalo o vyloženě reklamní akce městských částí, nicméně do seriózní polohy se jednání nedostala." Zjednodušeně řečeno, Letná pro realizaci projektu "zbyla". Přesto jde umístění v centru města proti trendu budování arén v okrajových částech, často u sjezdu z dálnice, čímž je zajištěna snadná dostupnost.
2. Zbourá se nynější stadion?
Ano. Nový stadion se z kapacitních důvodů otočí o 90 stupňů. "Do diskuse o osudu nynějšího stadionu ale chceme rozhodně zapojit i klubové fanoušky, z nichž část je proti bourání," upozorňuje sparťanský mluvčí Lukáš Přibyl.
3. Kolik bude stadion stát a kdo ho zaplatí?
Svaz operuje s rozpočtem 2,5 až 3 miliardy korun. Tyto prostředky mohou jít z veřejných či privátních zdrojů, nejpravděpodobnější variantou je, že se oba zdroje podělí o náklady rovným dílem. "Registrujeme už zájem zahraničních investorů," říkáKošťál. "Pokud ale nemáme veškeré dokumenty, bylo by neseriózní zahájit jakákoliv jednání."
4. Bude tam jenom fotbal?
Ne. Kromě reprezentace, mistrovských zápasů Sparty a případně i pohárových zápasů jiných klubů se počítá také s komerčním využitím.
Existuje už dokonce takzvaný byznys plán. Národní stadion může být i místem pořádání koncertů.
5. Najde stavba podporu u dnešních politiků?
"Rozdělení politiky na levici a pravici se fotbalu netýká," prohlašuje Košťál, který projekt před několika měsíci představoval s tehdejším premiérem Paroubkem z ČSSD. Dnes je u moci ODS, jež není proti myšlence pražské olympiády 2016 či 2020. A ta by stadion potřebovala.
6. Doprava na stadion?
Nynější chabá infrastruktura je nejslabším bodem projektu. Na Letné je nedostatek parkovacích míst, faktem však je, že se celá pláň v příštích letech razantně promění.
V rámci budování městského okruhu povede pod Letnou tunel, který by měl značně uvolnit přetíženou dopravu v okolí fotbalového areálu. "Součástí našeho návrhu je i dostatek parkovacích míst," tvrdí architekt Luděk Štefek, který stojí za studií stadionu.
7. Kdy bude stadion stát?
Nikdo z kompetentních lidí si to netroufá odhadovat. Reálně se jeví rok 2010.
8. Vlastník stadionu?
Bude jím zřejmě ten, kdo stavbu zaplatí. To je dosud nejasné.
9. Jak bude stadion vypadat?
Architekt Štefek doufá, že stadion bude díky futuristickému řešení ladit s odvážnou stavbou Národní knihovny, která vyroste přes ulici. "Stadion bude mít zatahovací střechu a v případě hudebních koncertů se nad trávník položí podklad, takže ten nebude poškozen."
10. Má optimální kapacitu?
Čtyřicetitisícová kapacita vypadá rozumně. Zároveň Prahu opravňuje k uchazečství o finále evropského poháru.
PROJEKT. Takhle má vypadat nový Národní fotbalový stadion (na místě loga Pumy by měl být název skutečného sponzora). |