Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kondiční kouč Sparty: Běžný člověk by trénink vydržel, ale ne opakovaně

A JDE SE NA TRÉNINK. Sparťanští kondiční trenéři Pavel Rada (vlevo) a Tomáš Malý připravují trénink. | foto:  Michal Šula, MAFRA

14 2013
Během zimní přípravy je ve svém živlu. Kondiční trenér Tomáš Malý spolu s kolegou Pavlem Radou připravují tréninkový plán sparťanským fotbalistům. "Právě teď je období, kdy se můžeme koncentrovat na kondiční přípravu," vysvětluje Malý.

Jak vypadá váš běžný den?
Ten vlastně začíná už večer, kdy si připravujeme trénink na další den. Do tréninkového centra na Strahově přijíždím ráno, kdy probíhá krátká konzultace s ostatními trenéry. A někteří hráči navíc vyžadují krátké individuální zapracování.

Reportáž

Tak trénuje Sparta

NA TRÉNINK S ÚSMĚVEM. Fotbalisté Sparty jdou na trénink, přesto se smějí.

A následuje samotný trénink.
Ano, ten dopolední je koncipovaný zhruba na dvě hodiny a je zaměřený na rozvoj vytrvalosti, rychlosti a síly. Po něm je důležitá regenerace, kompenzační cvičení, strečink... Taky to nejde bez kvalitního jídla, pití a odpočinku po obědě. Až potom máme čas i my trenéři, že si můžeme dát třeba kafíčko.

Jak to vypadá po obědě?
My jako kondiční trenéři připravujeme dopolední trénink, ale konzultujeme i ten odpolední. Ve Spartě je všechno týmovou prací, všechny detaily rozebíráme společně. Odpolední trénink je víc přizpůsobený hernímu zatížení. Na něm už hráči trénují s míčem. Běžně končíme v pět nebo šest hodin.

Na pátečním tréninku jste na hráče nachystali posilovací kruhový trénink. V čem je výhoda proti klasické posilovně?
Výhodou je, že můžeme najednou zatížit až třicet hráčů. To když připravíme patnáct posilovacích stanovišť. Je to funkční trénink, během kterého můžete pracovat s vlastním tělem, míčem nebo dalšími doplňky.

Jak by asi dopadl běžný člověk, který do posilovny zajde jednou nebo dvakrát týdně ve volném čase a najednou by se objevil na jednom vašem tréninku?
V tom kruhovém tréninku vypadají některá cvičení jednoduše, ale když si to člověk vyzkouší... Najednou neovládá tělo, ale tělo ovládá jeho. Takový člověk by to asi zvládl, ale jen jednou a ne opakovaně. Zato hráči jsou zatíženi dopoledne, odpoledne, sedm dnů v týdnu.

Do posilovny chodíte často?
Dvakrát za jeden tréninkový mikrocyklus, tedy dvakrát za týden. To mají hráči povinně. Ale často tam chodí i individuálně.

Fotogalerie

Sparťanský trénink

Všichni hráči používají sporttestery. Co všechno z nich jde zjistit?
Všechna data zpracovává náš diagnostik, a to hned po tréninku, takže zpětnou vazbu máme okamžitě. Vidíme, jestli hráč pracuje tak, jak od něj vyžadujeme.

Stává se, že hráči nepracují tak, jak vyžadujete?
Často ne, ale občas se to stane. Hráč si může subjektivně myslet, že pracuje dobře, ale objektivně vidíme, že je to jinak. Usvědčí ho právě ta data ze sporttesterů.

Pracujete s hráči i individuálně mimo tréninky?
Třeba s Ladislavem Krejčím jsme využili volného prosince k hypertrofickému tréninku, tedy k nabrání svalové hmoty. Přibral jeden a půl kilogramu čisté svalové hmoty. Žádný tuk! Ale chce to, aby hráč spolupracoval. Když někdo o pomoc nestojí, tak to nejde.

Ale cílem prý byly až tři kilogramy. Je to tak?
Někdy si člověk dá větší cíl, než je realita. Rychlé nabírání svalové hmoty může nastartovat kontraindikační účinky. Když by Láďa Krejčí přibral nějaké kilogramy a nebyla by to čistá svalová hmota, tak by mu to mohlo bránit v rychlosti a vytrvalosti. Radši malé kroky a malé cíle. Ty tři kilogramy byly pro fotbalistu nereálné.

Autor:


Tabulka ligy

Známky

1,75

Josef Hušbauer

Slavia

1,85

Uroš Radakovič

Olomouc

1,93

Matúš Kozáčik

Plzeň

Góly

7

Michael Krmenčík

Plzeň

6

Stanislav Tecl

Jablonec

4

Jan Holenda

Dukla

Mužstvo Z V R P S B
1. FC Viktoria Plzeň 10 10 0 0 21:3 30
2. SK Slavia Praha 10 6 4 0 15:2 22
3. SK Sigma Olomouc 10 6 3 1 17:7 21
4. FK Jablonec 10 4 5 1 17:8 17
5. FC Slovan Liberec 10 5 2 3 14:10 17
6. AC Sparta Praha 10 4 3 3 9:7 15
7. Fastav Zlín 10 4 2 4 11:11 14
8. FK Teplice 10 3 4 3 14:15 13
9. Bohemians Praha 1905 10 3 4 3 7:8 13
10. Dukla Praha 10 3 2 5 10:18 11
11. 1. FC Slovácko 10 1 5 4 8:9 8
12. MFK Karviná 10 2 2 6 9:15 8
13. FK Mladá Boleslav 10 2 2 6 9:18 8
14. FC Baník Ostrava 10 1 4 5 14:22 7
15. Zbrojovka Brno 10 2 1 7 8:18 7
16. FC Vysočina Jihlava 10 2 1 7 8:20 7

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze