Víc než 100 let Barcelona odolávala nabídkám nechat si na dres vyšít jméno sponzora. Od nové sezony to přestane platit. S nápisem Qatar Foundation (Katarská nadace) na hrudi se katalánský obr stane nejbohatším klubem světa.
Za každou z pěti příštích sezon dostane Barcelona v přepočtu 750 milionů korun, s dalšími benefity celkem 4,2 miliardy! "Náš klub se stává nezpochybnitelným lídrem, nikdo nezískává z reklam na dresu víc. Je to výjimečný úspěch," řekl viceprezident klubu Javier Faus, když včera rekordní smlouvu oznamoval.
Věrní fanoušci se ovšem zlobí, ztratili dávno jistotu. Barcelona byla oázou bez reklam, na dresech nosila jen značku Unicef, což je Dětský fond OSN. Fondu dělala báječnou reklamu a ještě mu ročně posílala 37 milionů korun. Nejen fotbalem, který se v pojetí Messiho a spol. blíží dokonalosti, ale i svým "reklamním" postojem byla lidem mimořádně sympatická. Teď pro Unicef hledá nové místo na dresu.
Neublíží si tím? "Myslím, že žádný vliv na vnímání klubu to mít nebude. Sponzoři na dresech, to je přece standard. Unicef sice Barceloně přidával body, ale nový sponzor jen znamená, že se klub řadí zpět mezi většinu," říká Martin Charvát, kreativní ředitel reklamní agentury Konektor.
Podle Milana Rozlivky z reklamní agentury Bed fanoušci pochopí, že se podmínky na trhu změnily a prostor pro gesta typu "dres bez reklam" se zmenšil: "Nejlepší image klubu jsou jeho výsledky, a ty má Barcelona skvělé." Ekonomové tvrdí, že uzavření luxusního kontraktu je v současné době logickým vyústěním hospodářské krize.
Těžko se divit, že ranec peněz pochází z Perského zálivu. Ropou nasáklý Katar vyhrál minulý týden boj o pořadatelství fotbalového mistrovství světa 2022, přičemž právě neomezené finanční možnosti hrály při rozhodování klíčovou roli.
I pětileté spojení s Barcelonou stojí na astronomických sumách, avšak za Katarskou nadací se skrývá víc než jen peníze. Emír Hamád Ibn Chalífa as-Sání, který nadaci v roce 1995 založil, podporuje projekty ve vzdělání a vědeckém výzkumu.