Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


I tříkolky jsou žlutozelené. Vše pro titul číslo šest

9 2006
Fortaleza - (Od zvláštní spolupracovnice MF DNES) - Když se v Brazílii řekne "fotbalové mistrovství světa", ozve se hned slovo "hexa" – šestý. Šestý titul šampionů, nic jiného Brazilci neočekávají. Druhé místo by pro ně bylo stejné jako desáté, prostě prohra.
O fotbalu se v zemi mluví pořád, ale šílenství kolem mistrovství tu zcela předčí i celosvětové předvánoční bláznění. Nejen sportovní krámky se předhánějí v modelech na variaci brazilské vlajky, také obchody s bižuterií a klenotnictví září ve žlutozelené – ať už jde o korálky, náušnice či piercing.
 
V salonech krásy je největší zájem o nehty ve státních barvách. Jinde vás reklama navádí: "Kupte si větší televizi, ať vidíte ty největší podrobnosti ze hry. A k tomu novou lednici na skladování piva, které u zápasů vypijete."
 
Další reklamní slogany jsou ještě bláznivější. Třeba: "Kupte si před šampionátem pořádnou pračku, nebo nevyperete fanděním propocená trika." Nebo: "Načepujte benzin, abyste dojeli ke kamarádovi, který má větší televizi." A co říkáte žlutozelené dětské tříkolce nebo staniolu na čokoládě v této kombinaci?
 
Výzdoba škol, školek i úřadů vyvolává vzpomínky na 1. máje v Československu, všude vlajky, praporky, balonky, povzbuzující nápisy, fotografie idolů. V lepších obchodních domech přidávají k většímu nákupu i reprezentační trikoty zdarma. A běda restauraci, která by nebyla do žlutozelena – i kdyby se specializovala na italskou kuchyni.
 
Uznejte, že takové fotbalové mánii lze jen těžko odolat. Kdo se ji rozhodne bojkotovat, je sám proti sobě. Stráví příští týdny k smrti otrávený, protože ze všech stran uslyší a uvidí jen fotbal. Ale to hlavní: připraví se o veselí a pocit soudržnosti, který za to vždy stojí.
 
Země s propastnými sociálními rozdíly má totiž jen málo příležitostí, kdy se jí podaří sjednotit. Fotbal je výjimkou. Spojuje důchodce i kojence, kteří budou jednou svým vnoučatům vyprávět, jaké bylo jejich první mistrovství světa. Však se také prodávají šampony a mýdla pro miminka s kresbou fotbalového míče a nápisem: "Mé první mistrovství."
 
A kmeti? Ať už patří mezi ty nejchudší, žijící ve favelách, nebo mezi nejbohatší, kteří létají do úřadu vlastní helikoptérou, všichni nosí reprezentační trička. S tím rozdílem, že jedni je mají za babku z tržišť a druzí z luxusních obchodů s emblémem Nike.
 
Na každou lépe situovanou rodinu připadá alespoň jeden člen s domácností vybavenou promítacím plátnem a televizním projektorem a zároveň s odpovídajícím obrovským obývákem, kam se vejdou při zápase všechny neteře a bratranci z druhého kolena. Proto potřebuje i mrazicí box plný piva, protože v Brazílii se pije pivo doslova ledové, nejlépe zmrazené na nulu.
 
V chudých čtvrtích je naopak běžné sledování jedné malé televize uprostřed ulice, která se tím pádem stává neprůjezdnou. Ovšem ve výzdobě si nikterak nezadá s obrovským "fotbalovým" obývákem.  A že to vše občas připomíná kýč? I kdyby, tady každý věří, že tím aspoň trochu a po svém pomůže k titulu ve znamení slova "hexa".

Brazilský prezident Luiz Inacio Lula hovoří prostřednictvím videokonference se členy brazilské fotbalové reprezentace.

Autoři:






Už víte, kam do školky?
Už víte, kam do školky?

Také vás čeká tento rok zápis do školky? Poraďte se, jaká školka je nejlepší ve vašem okolí, či jestli zvolit státní nebo soukromou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze