Zprávu o odchodu hlavního sponzora domácího poháru přinesly Hospodářské noviny jen dva dny poté, co ze soutěže vypadla Sparta, obhájce trofeje a elitní český klub.
Firma Import Volkswagen Group dala jméno soutěži před květnovým finále Sparta - Ostrava a především díky ní si finalisté rozdělili dva a půl milionu korunu. A tento týden bylo odehráno čtvrté kolo. Před ním spolupráce skončila, ač měla podle ústní dohody trvat dva roky.
Od středy tak soutěž na oficiálních svazových stránkách se už nejmenuje Volkswagen Cup, ale Pohár ČMFS.
Podle informací ČTK firma fotbalovému svazu nezaplatila ani za loňské finále a za reklamu ve čtyřech kolech letošního ročníku už vůbec platit nehodlá. Smlouva totiž dosud nebyla podepsána a tiskový mluvčí společnosti Jan Klíma řekl, že podepsána ani nebude.
"Během jednání o podmínkách spolupráce byla v českém fotbalu odhalena známá aféra. Pro naši značku je nepřijatelné finančně podporovat projekt, u něhož existují pochyby o průhlednosti," řekl Klíma.
Společnost podle jeho slov původně podpis smlouvy jen odložila do doby, než se situace vyjasní. "Nedávno jsme definitivně oznámili, že značka VW se partnerem Poháru ČMFS nestane," dodal Klíma.
Podle některých svazových funkcionářů je však skutečným důvodem odchodu z fotbalu špatná obchodní bilance automobilky. Firmě letos klesl zisk o více než pětinu, od začátku roku vykázala ztrátu 47 milionů eur a zaměstnanci dnes zahájili výstražnou stávku proti propouštění.
To Klíma odmítá. "Značka VW na českém trhu prodává nejvíc automobilů ze všech dovozců a meziročně zvýšila svůj prodej o více než 20 procent. Do marketingových aktivit ročně investuje více než 100 milionů korun, takže částka, o níž se jednalo v případě Poháru ČMFS, není pro firmu nijak zásadní."
"S Volkswagenem jsme se dohodli na podmínkách a oni od nás přijali plnění. Pro seriozní německou firmu je to nepochybně dostatečný důvod k vyrovnání závazků," řekl Jaroslav Vacek, místopředseda fotbalového svazu. "Jednání o vyrovnání pokračují."
Fotbalový pohár měl od roku 1992 pět sponzorů, ale žádný mu dlouho nevydržel. Soutěž, která je například v Anglii stejně populární jako liga, naráží v Česku na nezájem fanoušků a i na televizních obrazovkách se objevuje zřídka.