Gascoigne je dalším fotbalistou, jenž touží prorazit jako herec.
Věrohodně se to podařilo asi jedinému: Eric Cantona, francouzská ikona Manchesteru United, sbírá za filmové role pochvalné recenze. Ani on však zpočátku neunikl rýpnutí kritiků. Ti, když se ve svém raném snímku přátelil s mluvícím šimpanzem, napsali: "Hereckým výkonem šimpanz Cantonu zastínil."
Dnes už o Cantonově hereckém talentu není pochyb.
Asi nejznámější film, kde hlavní role obsadilo několik fotbalových osobností, vznikl v roce 1981. Válečný snímek Vítězství, který několikrát vysílaly i české televize, je příběhem z okupované Paříže, kde zajatci slavně porazí německý nacistický tým. Po boku Sylvestera Stalloneho si zahráli Pelé, Moore, Ardiles, Deyna či Paul van Himst.
Na plátně se později mihli i další. Například bývalý trenér německé reprezentace Berti Vogts si zahrál postavu v kriminálce Místo činu a v nedávno uvedeném snímku Góóól! jsou k vidění Zidane, Raúl, Beckham a na moment i Baroš.
Góóól! je film z fotbalového prostředí, a tak má přítomnost hráčů logiku. Přitom Beckham, který od léta začne hrát fotbal za Los Angeles, se octne velmi blízko Hollywoodu, což může být bráno jako znamení.
"Myslím, že David chce brzy být hercem, ne fotbalistou," prohlásil módní návrhář Giorgio Armani. "A pokud se na hereckou dráhu dá, bude to správné rozhodnutí."
Možná si jednou Beckham zahraje se svým přítelem Tomem Cruisem. I ten anglického záložníka podporuje: "David může hrát charakterní hrdiny i padouchy, podle mě v něm dřímá velký talent."
Sám Beckham v souvislosti s natáčením epizodní role ve filmu Góóól! 2 popřel, že by měl v plánu stát se hercem.
"V Góóólu jsem hrál sám sebe, takže to nebylo tak obtížné. Jinak nejsem herec a nikdy jím nebudu." Beckham a spousta dalších fotbalistů – i těch českých – mají za sebou účinkování v reklamách. Avšak film, to je nepoměrně těžší disciplína.
A hudební klip? Zkušenost z natáčení má Karel Poborský, kolem něhož se točil příběh klipu k písni kapely Monkey Business. Ta tehdy vyhrála ocenění DVD roku. "Natáčení bylo fajn, klidně bych si ho zopakoval," líčil záložník.
Koneckonců, fotbal a herectví k sobě nemají daleko. Aktéři zápasů předvádějí občas zdařilé herecké etudy. "Nejsou ti fotbalisté tak trochu přeplacení herci, kteří stojí jen o slávu a popularitu?" zeptala se loni šéfa anglické ligy Davida Richardse královna Alžběta II.
Cantona, umělec na hřišti i mimo něj Jeho ambice však přesahují účinkování v béčkových "mlátičkách". Eric Cantona chce být opravdovým umělcem. Stejně uznávaným, jakým býval na trávníku. Celkem se mu to daří. Je nejlepším hercem na světě. Tedy - nejlepším ze všech fotbalistů. "Vklouzne do kůže tohoto velmi osamělého muže a dokáže mu vtisknout citlivý, hluboký náboj," napsal obdivně kritik deníku Le Figaro po premiéře filmu L’Outremangeur, což lze přeložit jako Přejídač. Zde hrál Cantona ústřední roli tlouštíka, kvůli níž přibral desítky kil. Někdejší francouzský záložník filozofuje, maluje, hraje ve filmech. Dokonce i režíruje, což ostatně dělal i při fotbalových zápasech. S vrcholovým fotbalem skončil krátce po třicítce, aby se mohl věnovat uměleckým zálibám. Jejich dosavadním vrcholem byl právě Přejídač z roku 2003. "Film mi dal šanci prozkoumat stíny mého vlastního charakteru, položit si existenciální otázky a pochopit strach z prázdnoty," komentoval Cantona podle ČTK svou roli. Ať fotbalista či umělec, Cantona je za každých okolností nenapodobitelný originál. Rád čte Sokrata, který výroky provokoval davy. V tom se mu občas podobá. Tak třeba: "Nechci hrát v Terminátorovi, nechci jít do Hollywoodu," tvrdí o hereckých plánech. "Zajímají mě filmy s intelektuálním rozměrem a ne každý fanoušek Manchesteru United by na ně asi mohl jít." Přitom právě příznivci Manchesteru záložníka zbožňují. Zvolili ho dokonce nejlepším klubovým hráčem minulého století. A Cantona přes všechny své aktivity nakonec přiznává: "Ani požitek z hraní a malování nemůže zastínit vzrušení z fotbalu. Tomu se nic nevyrovná." |
PŘEJÍDAČ. "Vklouzne do kůže tohoto velmi osamělého muže a dokáže mu vtisknout citlivý, hluboký náboj," napsal kritik deníku Le Figaro po premiéře nového filmu s Erikem Cantonou. |