Jenže peoplemetry naopak mluví pro fotbal. A to tak razantně, že Jan Kinda, ředitel společnosti STES, marketingového partnera českého fotbalu, tvrdí: „Pro hokej bych rozhodně pracovat nechtěl.“
STES stojí za prodejem televizních práv na fotbalové přenosy a také za jejich „obložení“ reklamami. Jeho ředitel říká, že z čísel, které má k dispozici, je na tom fotbal o 100 procent lépe než konkurenční sport.
„Ta čísla jsem neviděl, ale pravdou je, že ve sledovanosti je na tom fotbal líp,“ uznává i Luboš Pázler, šéf sekce agentury BPA, jež marketingově pečuje o hokej. „S peoplemetry jde jen těžko polemizovat.“
Peoplemetr je elektronické zařízení zaznamenávající každou vteřinu sledovanost jednotlivých programů na vybraném vzorku populace. Výsledky jejich měření mají k dispozici české televize a mohou si je koupit i další zájemci. STES je vlastní, nicméně Kinda se necítí oprávněn šířit je dál.
Podle zjištění MF DNES však fotbal skutečně vévodí. Průměrný rating se při sledování přenosů z fotbalové ligy blíží pěti procentům, zatímco hokejová extraliga má dvě procenta. Rating je vypočítáván ze všech potenciálních diváků, kteří mohou program sledovat. Fotbal jich má dvojnásobně víc než hokej. Share, neboli aktuální sledovanost, mluví v procentech zhruba 20:8 ve prospěch fotbalu.
„Výsledky mluví diametrálně v náš prospěch a já jsem s nimi spokojen,“ konstatuje Kinda. „Tento stav nás mrzí a snažíme se ho různými akcemi změnit,“ říká Pázler. Jako příklad uvádí volbu sympaťáka extraligy nebo podnik s názvem „Jdeme na hokej“, kdy každý divák zápasu přispěje korunou ze vstupného na charitativní účely.
Přesto hokej souboj s fotbalem v současnosti prohrává. Je to podivný kontrast s průzkumem UPC, podle něhož hokej v oblíbenosti českých sportů nad fotbalem vede.
Když měli čeští účastníci průzkumu jmenovat pět nejoblíbenějších sportů na obrazovce, 48 procent jich řeklo hokej a 43 procent fotbal. V tom je Česko společně se Slovenskem výjimečné. Z 13 evropských zemí, kde se průzkum prováděl, dali obyvatelé devíti států na první místo fotbal.
Jak však mohou mít lidé v Česku víc v oblibě hokej, když častěji sledují fotbal? „Výsledky průzkumu mohou být ovlivněny i tím, že probíhal na přelomu listopadu a prosince, kdy už byl fotbal poněkud v útlumu,“ míní František Malina, mluvčí UPC.
Vliv mohl mít i fakt, že hokeji dávají před fotbalem poměrně razantně přednost ženy, jež masově sportovní přenosy nesledují.