Jak moc se sekli, zjistili šéfové záhy. Stačilo pár desítek hodin, aby jim na stole přistála petice s padesáti tisíci podpisy a vzkazem: Tenhle znak nikdy nepřijmeme!
Logo s pěstí bušící do srdce a výrazným nápisem fanoušky dráždilo tak moc, že klub nákladnou změnu image stornoval a vrátil se k původní podobě.
Riskuje teď podobně Sparta?
Ve čtvrtek fanoušky celý den připravovala na večerní překvapení, aby jim v šest hodin slavnostně představila novou vizuální identitu včetně pozměněného loga.
Hromadnou averzi, podobnou té, kterou zažil Leeds, zřejmě nespustí: uprostřed zůstalo velké písmeno S, ve spodní části sparťanská trikolora, zato textová část zmizela, pozadí zčernalo a celkově znak prošel omlazující kúrou.
Bílé „S“ na černém podkladu. Fotbalová Sparta mění logo i vizuální identitu |
„Sparta je konzervativní klub, nechtěli jsme dělat revoluci,“ objasnil tiskový mluvčí Ondřej Kasík. „Rozhodně jsme nechtěli zahodit všechny dosavadní symboly a říct: je tu nová éra, která na nic nenavazuje.“
Přesto Sparta citlivé téma dlouho promýšlela. Pět let se odhodlávala, rok a půl intenzivně pracovala s experty na finální verzi. I když její podobu neprobírala s fanoušky, má slušnou šanci, že u nich čerstvý „facelift“ projde. Předchozí, sedmadvacet let starý znak sice evokuje vzpomínky na úspěšná devadesátá léta, ale už potřeboval osvěžit.
Jenže nikdy nevíte.
Máloco je totiž ve fotbale citlivější téma: snad jen kdyby se klub rozhodl sloučit s rivalem nebo rovnou změnit jméno.
S novým logem vždy oddíl ztrácí kus sebe. Cosi, co k němu léta nerozlučně patřilo a na co si fanoušci zvykli, náhle zůstane jen historickou relikvií. Zápisem v kronice, přečtenou kapitolou, ke které se málokdo bude vracet.
Ať už ke změně loga sáhne kterýkoli klub, musí počítat s tím, že se nezavděčí všem. Pamatujete, jak velké haló spustil před čtyřmi lety Juventus? Ten se s výměnou loga nepáral a na tradice nekoukal. Z původního znaku nezůstalo nic, nahradilo ho písmeno J v uměleckém provedení a fanoušci se bouřili.
Jak to většinou bývá, časem si zvykli. Možná jste si ani nevšimli, ale znak v posledních letech více či méně pozměnila spousta světových velkoklubů. Kromě Atlétika Madrid nebo Paris Saint-Germain třeba i dřív konzervativní anglické týmy: Liverpool, Manchester City nebo Everton.
Barcelona na poslední chvíli po stížnostech fanoušků couvla, teď se na velkou změnu chystá třeba Inter Milán.
Proč vůbec to všechno?
Protože doba si to žádá.
Ne že by loga, která vznikala většinou ještě v minulém století, neměla kouzlo. Dýchá z nich tradice, romantika starých časů, leckdy připomínají erby šlechtických rodů.
Mnohá se rodila v době, kdy počítačová grafika ještě neexistovala, vidíte na nich, že autoři je malovali vlastnoručně na papír, vtiskli do nich lidskost, někdy včetně nedokonalostí.
Snad právě proto symbolizují minulost, zatímco kluby hledí do budoucna a hledají kompromis.
Líbí se vám nové logo fotbalové Sparty?
Trendem už dávno nejsou loga obsahující co nejvíc prvků spojených s historií klubu nebo města – hitem je jednoduchost, čisté tahy, střídmost, ovšem při zachování aspoň části tradičních symbolů.
Což je přesně cesta, kterou se vydala Sparta. Nebo přesněji – teprve vydá. Novou image totiž začne využívat až od příští sezony.