Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Co obnáší dril fotbalistů v Alpách

Vratislav Lokvenc běží slalom - Reprezentační útočník Vratislav Lokvenc na tréninku v Seefeldu. | foto: Michal ŠulaMF DNES

23 2006
Seefeld - (Od zvláštního zpravodaje MF DNES) - Ráno trénink, po obědě znovu. A večer třeba posilovna nebo koupel ve slané vodě. I když kouč Brückner nevolí úplně nejtvrdší tréninky, fotbalový kemp před mistrovstvím světa není žádná ulejvárna. Právě včera šlo do tuhého. "Docela síla. Cítím, že zítra budu ztěžka vstávat a tahat za sebou nohy," ulevil si útočník Vratislav Lokvenc.

Diváci kolem hřiště si možná mysleli, že pro hráče je připravený lehký a zábavný dopolední trénink, ovšem zdání klamalo.

Jen si to zkuste.

Hodinu dynamicky vyrážet, sprintovat, dělat kotrmelce a závodit na překážkách. Rychlé nohy, říkají tomu fotbalisté.

Odpoledne následovala druhá fáze, znovu v plném tempu.

"Každý je po sezoně unavený jinak. Trénujeme hodně podle sebe, podle vlastních pocitů," přiznal veterán Karel Poborský.

Zatímco on hrával jednou týdně ve druhé lize za České Budějovice, jeho parťák z pokoje Pavel Nedvěd, záložník Juventusu Turín, má za sebou zápasy v italské lize, Lize mistrů a Italském poháru.

Trenérův slovníček

Strečink
Postupné protažení svalů tahem. Dříve se používal švih a hmit, což vyvolávalo reakci: stažení svalu.

Sporttester
Hodinky měřící čas i tep z čidla na hrudním pásu. Můžete nastavit tepové zóny. Hodnoty se dají přenést do počítače a podle nich lépe modelovat trénink.

Aerobní zóna
Tam se tělo nachází obvykle při středně intenzivní zátěži (cca 150–160 tepů), rozvíjí se tam obecná vytrvalost. Někdy se jí říká také smíšená energetická zóna.

Anaerobní práh
Za ním (okolo 170 tepů) se zátěž blíží maximu, hromadí se kyselina mléčná ve svalech. Pomáhá se rozvoji rychlostní vytrvalosti, ale člověk se může rychle "přepálit."

Laktát
Produkt svalové práce při zvýšené zátěži. Při jeho trvalém přebytku unavené tělo nepodá optimální výkon. Vyvolává bolest svalů.

Vyklusání
Pro vyplavení laktátu ze svalů. Při okamžitém ukončení tréninku se ukládá ve svalech a "tuhne", pomaleji se regeneruje.

(ton)

Ačkoli si Nedvěd minulý týden stěžoval, jak se cítí vyždímaný, v Seefeldu je znovu tréninkovým lídrem, věrný přezdívce Ocelový robot.

"Ale zítra už ho chci nechat odpočívat. Stejně jako další tři hráče," řekl kouč Karel Brückner po včerejší druhé fázi. "Byla by hloupost, aby trénovali všichni stejně. Navíc Nedvěd má problémy s alergií na pyl."

Většina trenérů na soustředěních rozdá hráčům sporttestry, jež sledují tepovou frekvenci při zátěži. Kolem hrudníku je pás a na hodinkách lze sledovat tep.

Sporttester zároveň hráče upozorňuje, aby nepřekročil horní hranici. Tím by se mu ve svalech usazovala kyselina mléčná, jež způsobuje únavu.

"Párkrát to kontrolně změříme, ale jinak chci, aby si to hráči hlídali sami," říká český trenér.

Je to velká sportovní věda, sestavit závěrečné soustředění tak, aby si unavení hráči před šampionátem odpočinuli, zároveň natrénovali potřebné dávky na příštích šest týdnů a ještě aby se nezahltili.

Záložník Nedvěd po každém tréninku zavelí, aby se reprezentanti nijak nezdržovali, vyzuli se z kopaček a co nejdřív odjeli do hotelu. Tam už jsou připravené vířivky, sauny, teplá slaná voda v jeskyni, vodní postele nebo bylinné koupele, což jsou další potřebné díly dokonalé přípravy.

Dbám na čistotu hry, připomíná kouč Brückner

Seefeld - Karel Brückner musí namixovat tréninky reprezentace tak, aby byli hráči přesně za 20 dní připraveni. Premiéra na mistrovství světa proti USA se blíží.

Trenére, do jaké intenzity se hráči na soustředění v Seefeldu dostanou?
Pořád je to jen začátek. Z hráčů musí hlavně odpadnout napětí a únava, kterou nasbírali za celou sezonu. Ale ani pak to nebude úplně ostré. Důležitá jsou svižná cvičení s míčem, výbušnost i zábava.

Čekal bych, že hráči budou nosit sporttestry, měřiče tepové frekvence. Ale vy je nepoužíváte. Proč?
Chci, aby si to hráči hlídali sami. Běháme mírnou intenzitu v kyslíku, od 155 do 160 tepovky. Párkrát to kontrolně změříme. Když si někdo něco přidá, velký malér to není.

A vy na soustředění tréninky nezpřísníte?
Ne, běhy do laktátu jsou vyloučené. To jsem nikdy nedělal ani v klubu. Jsem proti. Často děláme tréninky – to je odborný termín – ve smíšené energetické zóně. Ale jinak chci, aby si hráči chytili tempo a rytmus sami. Důležité je mít dobrý trénink a dobrý odpočinek.

Taktické věci budete trénovat kdy?
Až po návratu v Praze a pak v Německu. Na to je čas.

Hráči jsou i na trénincích vyhecovaní. I při obyčejném bagu skluzují. Nebojíte se zranění?
Soutěživé věci jsou potřeba. A strach? Ne, to je pod kontrolou. Nám se zatím nestalo, že by na tréninku došlo k těžkému zranění. Navíc neustále opakujeme pokyny: bez faulů, bez kontaktu se soupeřem.

Proč?
Dbáme na čistotu hry. Stejně se chováme přece i při zápasech. Za deset let, co jsem trénoval jedenadvacítku nebo áčko, se proti mně nekopala penalta. To není náhoda.

Jak si to vysvětlujete?
Při tréninku na menším prostoru musí být hráči pořád ve střehu, reagovat rychle a být k sobě ohleduplní.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze