Letos se o tom přesvědčila například Sparta: zatímco loni si v Lize mistrů přišla jen na prémiích asi na 115 milionů korun, letos v Poháru UEFA inkasovala necelých 6,5 milionu. Stejnou sumu si letos vydělal i pohárový nováček z Mladé Boleslavi.
"Prémie víceméně pokrývají pouze náklady na účast v soutěži. Vydělat se
spíš dá na prodeji televizních práv. Celkově se ale dá říci, že pro nás letošní účinkování skončilo v plusových číslech, ale rozhodně nejde o žádné desetimilionové příjmy," řekl sportovní ředitel mladoboleslavského klubu Zdeněk Kudela.
Evropská fotbalová unie (UEFA) účastníkům v Poháru UEFA letos dala za postup do základní skupiny 70 tisíc eur (necelé dva miliony korun), za výhru putovalo na klubová konta 40 tisíc eur (1,120.000 korun) a za remízu pak o polovinu méně. Na konci roku ještě kluby inkasují mimořádnou prémii 100 tisíc eur. Výkonný výbor UEFA totiž mezi ně rozdělil přebytek z ekonomicky úspěšné Ligy mistrů.
Prémie v Poháru UEFA postup do základní skupiny: 70 tisíc eur (asi 1,960.000 korun); Celkové příjmy jednotlivých klubů (v částce nejsou zahrnuté příjmy z prodeje televizních práv): |
V té se její účastníci mohou těšit na nesrovnatelně větší zisky. Přibližně padesát milionů korun se inkasuje za účast v základní skupině, za každý z odehraných zápasů pak necelých deset milionů. Výhra se odměňuje rovněž deseti miliony, remíza poloviční sumou.
Pro kluby v Poháru UEFA je tak více než prémie zajímavý příjem z prodeje televizních práv, což potvrdil i Kudela. "V Poháru UEFA se dá vydělat v podstatě jenom na tom," uvedl Kudela. "Ale musíte mít štěstí na to, s kým hrajete. My jsme ho měli v tom, že jsme letos v poháru narazili na francouzské velkokluby Marseille a Paris St. Germain, což bylo ekonomicky zajímavé," dodal Kudela, aniž by chtěl konkretizovat přesné částky.
V zákulisí se ale hovoří o tom, že například Sparta vydělala letos v Poháru UEFA díky prodeji televizních práv 300 tisíc eur (asi 8,400.000 korun), což je víc než všechny prémie. Zatímco v Lize mistrů lukrativní prodej televizních práv řídí centrálně UEFA, v Poháru UEFA je praxe jiná. Každý klub se o svá televizní práva stará sám, UEFA jejich prodej sjednocuje až od jarního osmifinále.