ilustrační snímek
| foto: Škoda Auto
Na německém automobilovém průmyslu je závislá i řada českých podniků. propouštění připustil i šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess (více čtěte zde).
Autoprůmysl v ČRNĚMECKO JE HLAVNÍ PARTNER Autoprůmysl tvoří asi 9 % českého HDP, přes 80 % jeho produkce jde na export a téměř třetina z celkového exportu směřuje do Německa. Zjednodušeně lze říci, že až 2 % tuzemského HDP závisí na exportu autoprůmyslu do Německa. V absolutních číslech pak export autoprůmyslu do Německa dle ČSÚ za celý rok 2018 dosáhl 290,4 mld. Kč. Z této částky přitom většinu představuje export dílů a příslušenství – 165,4 mld. Kč a 125 mld. Kč celá vozidla. |
Do německé skupiny patří i značka Škoda, která v České republice zaměstnává 34 tisíc lidí. Celkem v českém autoprůmyslu pracuje kolem 170 tisíc lidí. Některé dodavatelské firmy v Česku se už od minulého týdne zbavují agenturních zaměstnanců (čtěte zde).
Výroba automobilů v Německu loni klesla na 4,7 milionu vozů z předloňských 5,1 milionu. V letošním roce by se podle Dudenhöffera v případě optimistického scénáře mohla propadnout na 3,8 milionu vozů, zatímco v případě pesimistického scénáře pouze 3,4 milionu vozů.
„Důvodem nejsou problémy v dodavatelském řetězci, ale zcela jasně chybějící poptávka,“ uvedl Dudenhöffer. Předpověděl, že prodej aut se letos v Německu sníží o 15 procent, v Číně o 20 procent, ve Francii a Spojených státech o 25 procent a v Itálii o 30 procent. Zkušenosti z vývoje po globální finanční krizi navíc podle něj naznačují, že bude trvat dlouhou dobu, než se automobilový trh plně zotaví.
Mezinárodní ratingová agentura Moody’s Investors Service v pátek předpověděla, že celosvětový prodej aut se v letošním roce kvůli koronaviru sníží o zhruba 14 procent. V příštím roce Moody’s očekává oživení, jeho rozsah však bude podle agentury z velké části záviset na tom, jak brzy dosáhne šíření koronaviru na klíčových trzích svého vrcholu a jak rychle se obnoví spotřebitelská důvěra.
Výroba v Česku stojíAutomobilky zastavily výrobu, omezení přijala řada dodavatelů v Česku. V loňském roce vyrobily automobilky v Česku přes 1,4 milionu osobních aut. Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) uvádí, že produkce jeho členů, kterými jsou automobilky a jejich dodavatelé, tvoří 23 procent průmyslové výroby v Česku, 9 procent HDP a zaměstnává 133 tisíc lidí. Výběr firem automobilového průmyslu, které se v Česku kvůli pandemii koronaviru rozhodly odstavit či omezit výrobu: - Bosch Group ČR - Společnost, která patří do skupiny největšího výrobce komponentů do aut, oznámila, že závod skupiny Bosch v Krnově v Moravskoslezském kraji zahájí 30. března odstávku, která potrvá tři týdny. V dalších závodech v Jihlavě a Českých Budějovicích, které zatím vyrábějí, se firma dohodla s odboráři na omezeních.
- Brano - Přední český výrobce automobilových dílů z Hradce nad Moravicí na Opavsku 25. března oznámil, že kvůli pandemii a dočasnému uzavírání automobilek výrazně omezí výrobu.
- Denso Manufacturing Czech - Liberecký výrobce klimatizací 20. března oznámil, že omezuje výrobu. Vedení společnosti zvažuje uzavření závodu.
- Dura Automotive CZ - Společnost, která patří do skupiny jednoho z největších automobilových dodavatelů na světě, zastavila produkci ve svých závodech ve Strakonicích a Blatné 20. března. Výjimkou je nový projekt pro Daimler, na němž se ve Strakonicích podílí asi 120 až 150 lidí, a jeden projekt pro Volkswagen.
- Fraenkische CZ - Výrobce autodílů v Okříškách na Třebíčsku od 23. března na dva týdny výrazně omezil výrobu kvůli rušení objednávek.
- Hyundai - Automobilka zastavila výrobu ve své továrně v Nošovicích na Frýdecko-Místecku po páteční noční směně, tedy ráno 21. března, a to na dva týdny.
- Iveco CZ - Výrobce autobusů z Vysokého Mýta dnes oznámil, že zastavuje od pondělí 30. března do 14. dubna výrobu. Firma reaguje na nedostatek dílů, který jí vznikl tím, že kvůli šíření koronaviru už dříve uzavřely provozy některé firmy v automobilovém průmyslu.
- Koito Czech (KCZ) - Výrobce automobilových světel působící v Žatci na Lounsku oznámil, že od 23. března postupně ukončí provoz. Odstávka má podle odhadů trvat do 5. dubna.
- Marelli Automotive Lighting - Výrobce světlometů k autům v Jihlavě přerušil od pondělí 23. března na dva týdny výrobu.
- Motor Jikov - Strojírenský holding Motor Jikov 25. března oznámil, že omezí výrobu na 60 procent. Opatření souvisí s průmyslovými dopady koronaviru a dočasným uzavíráním automobilek.
- Saar Gummi Czech - Gumárny z Červeného Kostelce, které patří k evropským lídrům výroby pryžových těsnění do aut, od 23. března omezily výrobu. Důvodem je zastavení či omezení výroby u zákazníků firmy.
- Schaeffler Production CZ - Společnost oznámila, že od 4. dubna zavře své závody v Lanškrouně na Orlickoústecku a Svitavách. Výrobu již kvůli zamezení šíření koronaviru postupně utlumuje. Společnost vyrábí náhradní díly a formy pro automobilový průmysl.
- Škoda Auto - Automobilka prodloužila odstávku výroby ve všech třech českých závodech, tedy v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vchlabí, nejméně do 14. dubna. Původně měla být výroba, zastavená 18. března večer, obnovena 6. dubna.
- THK Rhythm Automotive Czech - Dačická společnost, která dodává díly pro automobilový průmysl, oznámila, že zastaví výrobu od 30. března minimálně na dva týdny.
- TPCA - Automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) přerušila výrobu ve své kolínské továrně 18. března před půlnocí. S obnovením výroby počítá firma 17. dubna, na odstávku kvůli koronaviru naváže plánovaná technologická odstávka.
|