Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Gramotnost českých žáků je v rámci OECD průměrná, ale začali se zlepšovat

  • 23
Čeští žáci se za poslední roky zlepšili v čtenářské, matematické i přírodovědné gramotnosti. Zhruba čtyři pětiny z nich dosahují alespoň druhé gramotnostní úrovně. V mezinárodním srovnání jsou tak Češi lehce nadprůměrní. Do šetření PISA 2018 se u nás zapojilo přes 330 škol a sedm tisíc patnáctiletých žáků.

Mezinárodní šetření probíhalo v období od 26. března do 4. května 2018. Sledované byly tři oblasti – přírodovědná, matematická a čtenářská gramotnost. Hlavní pozornost se věnovala té čtenářské.

Ze 79 zemí se čeští školáci ve čtenářské gramotnosti umístili na 25. místě. Polepšili si také na v matematické gramotnosti, kde jsou na 22. příčce a v přírodovědné jsou ještě o stupeň výš (na 21.). V požadovaném rozmezí úrovní dosáhlo druhé zhruba čtyři pětiny žáků, tedy 80 procent. Konkrétně to bylo ve čtenářské 79 procent, v matematické 80 procent a v přírodovědné gramotnosti 81 procent. 

Rozdíly jsou ale vidět mezi kraji. Nejlépe je na tom Praha a Zlínský kraj, na opačné straně je Ústecký a Jihomoravský kraj. Podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala je ale překvapivé, jak se zlepšil kraj Karlovarský.

Je potřeba zavřít mezikrajské nůžky

„Data máme chvíli, ale Karlovarský kraj je zhruba uprostřed, což je výrazné zlepšení oproti výsledkům z minulých let. Proto je potřeba zjistit, co za tím stojí, i k tomu šetření je,“ vysvětlil Zatloukal. 

Zabránit rozevírání nůžek mezi regiony je podle ministra školství Roberta Plagy jednou z priorit resortu. Podle šetření například výdaje na vzdělávání přímo souvisí s lepšími výsledky. 

„Je to mírné zlepšení a jsem za to rád. Data ale ukazují, že je potřeba další masivní investice do našeho školství. Výsledky potvrzují také naše data, která máme ve Strategii 2030+, především v regionální části. Je potřeba to plánovat také tak, aby se nůžky nerozevíraly,“ řekl Plaga. 

Nejde kopírovat, ale inspirovat se můžeme

Na špici výsledků šetření PISA 2018 jsou země jako Čína (její ekonomické regiony), Estonsko, Finsko, Korea či Japonsko. Asijské země mají výrazně odlišný způsob vyučování, takže by bylo složité i části přenést k nám. Podle ministra se ale máme čím inspirovat. 

„Zkušenosti zejména evropských zemí jsou určitě inspirací, ale kopírování nefunguje. Nemůžeme jiný systém přenést do našich škol. Dobrým příkladem pro nás je ale například Estonsko, současně je potřeba zredukovat ten obsah učiva,“ komentoval výsledky ministr školství Robert Plaga.

Výsledky šetření PISA 2018 jsou na dostatečně reprezentativním vzorku, aby z nich ministerstvo či Česká školní inspekce mohla vyvozovat závěry. Školy, které se šetření účastnily, dostanou souhrnnou zprávu o svých výsledcích.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video