Slovák Kucka (vpravo) v souboji s Iaquintou z Itálie

Slovák Kucka (vpravo) v souboji s Iaquintou z Itálie | foto: Bernat Armangue, AP

Slovenská TV má fotbalové hody: reklama zdražila a nabobtnala

  • 1
Slovenská fotbalová reprezentace vykopala nejen fotbalový úspěch zemi pod Tatrami, ale i nečekané miliony pro veřejnoprávní televizi STV. Té přinesla "italská prohra" reklamní hody. V době vysílání fotbalu dokonce s přehledem válcovala konkurenci a dostala se téměř na sledovanost reality show SuperStar.

Slovenská STV si zkusila, jaké je to být jedničkou na trhu, kterému vládne komerční Markíza. Vsadila na popularitu fotbalového turnaje, kde je slovenský tým mezi outsidery, ze zápasů udělala tučný reklamní sendvič, spoty zdražila a teď se těší z nečekaného úspěchu, který ještě znásobí odpolední zápas s Nizozemskem.

"Například v porovnání s mistrovstvím světa v hokeji jsme zaznamenali přibližně 250% nárůst," řekl iDNES.cz mluvčí televize Peter Susko. Připustil, že reklamy na veřejnoprávním kanálu je nyní jednoznačně víc než jindy a televize reklamu zdražila. O cenách ale hovořit nechtěl. Nicméně i v této televizi se podobně jako v Česku odvíjejí příjmy z reklamy od sledovanosti. A ta byla rekordní.

Senzační čtvrteční porážkou Itálie si STV ukousla z celkového podílu na trhu 65,7 procenta a ukázala na chvíli záda komerčním televizím. Například Markíza měla jen 12,8 procenta. V celodenní sledovanosti si díky fotbalu a jeho průběžným analýzám polepšila z trojky na dvojku. Druhou polovinu sledovalo 890 tisíc diváků.

Fotbal téměř vyrovnal SuperStar

"Podobně vysoké tržní podíly si STV pamatuje naposledy z dob vysílání pěvecké soutěže Slovensko hľadá SuperStar," uvedl server medialne.sk. Finále SuperStar mělo v roce 2005 podíl na trhu až 75 procent.

Veřejnoprávní televize bude navíc profitovat i z nečekaného postupu fotbalistů. "Jde opravdu o výjimečnou událost i vzhledem k postupu Slovenska ze základní skupiny... Myslíme, že po postupu by objem reklamy mohl ještě stoupnout, " uvedl mluvčí STV.

Mezi největší zadavatele patří telekomunikační firmy a sázkové společnosti. Mezi hlavní sponzory patří automobilky KIA, Hyundai a pivovar Corgoň. "Dlouhodobá trojka na slovenském televizním trhu právě mistrovstvím světa s účastí Slovenska získává diváky i možnost prodeje reklamy lépe než kdy jindy," myslí si slovenský odborník na reklamu Tomáš Kamenec.

Ostatní televize z fotbalu nic nemají. "MS ve fotbale nepředstavuje pro TA3 mimořádnou událost, která by přinesla nadstandardně zvýšený zájem inzerentů," sdělila mluvčí TA3 Zuzana Vachová. Šampionát pokrývá jen zpravodajsky, stejně na tom je komerční televize JOJ.