Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


V Česku se začaly rozmáhat fankluby

9 2003
Praha - Jak sblížit fanoušky s klubem? Jedním z řešení je zřízení takzvaného fanklubu. Sahají k němu čím dál častěji také české fotbalové oddíly. „Je to prostředek, jak lidi identifikovat s klubem, což je pro utužení vzájemného vztahu důležitá věc,“ vysvětluje Dalibor Záruba, mluvčí ostravského Baníku.

Tato sdružení fanoušků leckdy fungují na neoficiální bázi, kluby se je však snaží dostat pod kontrolu. Je to pro ně výhodné, příznivce mají v evidenci a mohou s nimi lépe komunikovat.

Nejrozsáhlejší fanklub má Sparta. Členství v něm si pořídilo skoro sedm tisíc lidí z celé republiky, pro něž pracuje padesát poboček. Sparta láká lidi pod heslem „Máme tvoje srdce, teď chceme i tvou hlavu“ a nabízí racionální důvody, proč vstoupit.

Členství ve fanklubu lze většinou získat velmi jednoduše. Stačí příslušnému oddílu zaslat údaje o sobě a roční poplatek. Jeho výše se různí. V Brně se platí šest set korun, v Ostravě třeba až dva tisíce.

Sdružení fanoušků Baníku však nabízí zřejmě nejkošatější spektrum služeb. V ceně Zlaté karty za dva tisíce korun je roční permanentka na krytou tribunu, bulletin ke každému zápasu, dres, tričko, kšiltovka, šála a sada propagačních materiálů.

K tomu slevy na zboží od partnerů klubu. Kdo takovou nabídku nevyužije, může si pořídit levnější typ členství - kartu stříbrnou nebo obyčejnou.

Na Západě je fanklub samozřejmostí. Nemít ho je jako nemít stadion. „To u nás zatím někteří nechápou. Ale stejně jako západní Evropu doháníme v jiných oblastech, doženeme ji brzy i zde,“ tvrdí Záruba z Baníku. Kluby často nechtějí, aby se do fanklubu dostali příznivci z tvrdého jádra, takzvaní hooligans. Nedělá to dobrotu, tvrdí.

Řeší se to různě. V Brně například fotbaloví chuligáni sami účast ve fanklubu odmítli a smějí se mu, že je v područí klubu. „V poslední době ale spolupráce mezi oběma skupinami funguje a klub vychází vstříc oběma táborů,“ uvedl David Otoupalík, čelní představitel oficiálního brněnského sdružení fanoušků.

V Ostravě vsadili na přirozený výběr. „Umírnění fanoušci chodí do hospody Parlament, kam zase nechodí hooligans. Selekce probíhá zdárně sama,“ říká ostravský mluvčí Záruba.

Originálně pojali zřízení fanklubu v Olomouci. Pouštějí do něj jen žáčky základních škol, které vedou k „pozitivnímu diváctví“. „Mají pravidelné schůzky s trenérem mládeže, na nichž se dozvědí, jak se chovat nebo čeho si na fotbale všímat,“ sdělil Martin Rak, marketingový ředitel Sigmy Olomouc.

Autoři:


Tabulka ligy

Mužstvo Z V R P S B
1. FC Viktoria Plzeň 4 4 0 0 8:1 12
2. SK Sigma Olomouc 4 3 0 1 7:3 9
3. SK Slavia Praha 4 2 2 0 3:0 8
4. AC Sparta Praha 4 2 2 0 4:2 8
5. FC Slovan Liberec 4 2 1 1 6:3 7
6. Bohemians Praha 1905 4 1 3 0 3:2 6
7. Fastav Zlín 4 2 0 2 3:3 6
8. 1. FC Slovácko 4 1 2 1 6:4 5
9. FK Teplice 4 1 2 1 7:6 5
10. FC Baník Ostrava 4 1 2 1 8:9 5
11. MFK Karviná 4 1 1 2 4:4 4
12. Dukla Praha 4 1 1 2 4:9 4
13. FK Jablonec 4 0 3 1 4:5 3
14. FK Mladá Boleslav 4 0 1 3 2:7 1
15. FC Vysočina Jihlava 4 0 1 3 1:6 1
16. Zbrojovka Brno 4 0 1 3 2:8 1

Známky

1,38

Uroš Radakovič

Olomouc

1,5

Šimon Falta

Olomouc

1,63

Jan Laštůvka

Slavia

Góly

3

David Lafata

Sparta

3

David Vaněček

Teplice

2

Ondřej Mihálik

Jablonec

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze