Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Permanentky v Plzni došly. Tak vypadá český fotbalový sen

OSLAVA NA STADIONU. Fotbalisté Plzně slaví titul. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

21 2015
Na hráče má „čuch“, ale i Adolf Šádek, generální manažer fotbalové Plzně, se někdy zmýlí: „Šest tisíc prodaných permanentek je na hranici reality,“ hodnotil v minulé sezoně dosažená čísla.

Teď ale klub, jemuž velí, musel zastavit jejich prodej, ač by lidé kupovali dál – vyčerpal kvótu 7 750 kusů. Na české poměry nevídaná věc! Před osmi lety Plzeň vydala jen kolem tří stovek permanentek.

Jenže tři tituly a dvě účasti v Lize mistrů za pět let udělaly z Plzně lídra v návštěvnosti. A mělo by to tak být i v této sezoně, která minulý týden odstartovala. Na Superpohár mezi Plzní a Libercem přišlo přes osm tisíc diváků – a to neplatily permanentky, protože utkání pořádala fotbalová asociace. Před rokem dorazilo na stejný prázdninový střet Sparty s Plzní pět tisíc lidí...

I to svědčí o unikátním plzeňském zájmu o fotbal. „Hlad po lístcích je v Plzni obrovský, prožíváme si tady divácký sen,“ říká Pavel Pillár, mluvčí klubu. „Sice se snižuje možnost dostat se na fotbal bez permanentky, ale lidé si už zvykli.“

Poslední mistr před pátečním úvodem Synot ligy se Slavií ví, že bude hrát před vyprodanou arénou pro 11 600 diváků. Po odečtení míst pro klubové potřeby a hostující tým (cca 620 míst) šlo do volného prodeje něco přes tisíc lístků, které byly za den rozebrané.

„Je předpoklad, že se to u dalších zápasů povede taky,“ věří Pillár. „Úspěch pro nás neznamená jen bodový zisk, ale plný stadion. Rádi bychom udrželi čísla nad deseti tisíci. Je to jedna z hlavních priorit.“

Plzeň v minulé sezoně měla průměrnou domácí návštěvu 10 868 diváků, druhá Sparta 9 344, přes „magickou“ hranici pěti tisíc, která v českém fotbale platí, se dostala už jen Slavia. Zbytek týmů se seřadil od ligového průměru (4 738) níž.

Velmi dobrá čísla věrných fanoušků eviduje i Sparta. „Měli bychom se dostat minimálně na stejnou úroveň jako v minulé sezoně, tedy přes šest tisíc,“ prozrazuje Ondřej Kasík, mluvčí Sparty. „Je to poměrně zajímavé číslo. Máme ambice prodat víc, ale ne za každou cenu.“

Na Spartě se prodej „permic“ zastavuje ve chvíli, kdy ví, že bude hrát evropské poháry, aby si je lidé neskupovali jen kvůli přednostnímu právu na zvučné soupeře, ale zároveň by pak reálně hrozilo, že by kartičky nevyužívali na ligu.

Plzeň má oproti Spartě s dvacetitisícovou arénou „výhodu“ v nižší kapacitě: lidé vědí, že musí jednat rychle, aby se na fotbal dostali. Na Viktorii také jezdí hlavně lidé z Plzeňského kraje, zato Sparta má fanoušky po celé zemi – a ti nemůžou na všechny zápasy, proto se jim permanentka nevyplatí. Dva nejsilnější kluby na hřišti jasně vládnou i v hledišti. 

Slavia očekává 4 000 sezonních vstupenek, Bohemians prodali 1 300 permanentek do Ďolíčku s kapacitou pět tisíc. Tam se stály fronty, aby lidé zabrali sedačky s nejlepším výhledem. „Místa na hlavní tribuně se dědí,“ usmívá se mluvčí Tomáš Mutinský.

Dědit se možná časem budou i permanentky v Plzni, což nedávno zmínil majitel klubu Tomáš Paclík.

Tedy pokud tam vydrží fotbalové nadšení. Pro Plzeň to kromě výtečné atmosféry nese i další bonus: jen z prodeje permanentek, které stojí od 1 300 do 2 200 korun, má klub příjmy kolem 15 milionů korun! Další miliony můžou přibývat z volného prodeje a pohárů.

„Jsou to pro nás zajímavé položky,“ přiznává Pillár. „Lidé se často ptají na zvýšení kapacity, kterou bychom asi vyprodali, ale ta současná je adekvátní velikosti města.“

Teď ale nestačí... 

Autor:






Tabulka ligy

Mužstvo Z V R P S B
1. SK Slavia Praha 30 20 9 1 65:22 69
2. FC Viktoria Plzeň 30 20 7 3 47:21 67
3. AC Sparta Praha 30 16 9 5 47:26 57
4. FK Mladá Boleslav 30 13 10 7 47:37 49
5. FK Teplice 30 13 9 8 38:25 48
6. Fastav Zlín 30 11 8 11 34:35 41
7. Dukla Praha 30 11 7 12 39:35 40
8. FK Jablonec 30 9 12 9 43:38 39
9. FC Slovan Liberec 30 10 9 11 31:28 39
10. MFK Karviná 30 9 7 14 39:49 34
11. Zbrojovka Brno 30 6 14 10 32:45 32
12. 1. FC Slovácko 30 6 14 10 29:38 32
13. Bohemians Praha 1905 30 7 7 16 22:39 28
14. FC Vysočina Jihlava 30 6 9 15 26:47 27
15. FC Hradec Králové 30 8 3 19 29:51 27
16. 1. FK Příbram 30 6 4 20 29:61 22

Známky

2,07

Jiří Pavlenka

Slavia

2,12

Simon Deli

Slavia

2,13

Milan Škoda

Slavia

Góly

15

Milan Škoda

Slavia

15

David Lafata

Sparta

12

Muris Mešanovič

Slavia

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze