"Dvě stě padesát milionů korun je objem prostředků, které sázkové kanceláře investují do první a druhé ligy buď formou sponzoringu nebo jako podporu mládežnických akademií," spočítal Dušan Svododa, místopředseda fotbalové asociace a šéf ligového shromáždění, které sdružuje dvaatřicet profesionálních klubů první a druhé ligy.
Další prostředky z hazardu proudí také do výkonnostního fotbalu. A také do jiných sportů, například hokeje.
"Samozřejmě že fotbal nepřijde úplně o všechno. Sázkové kanceláře mají svůj marketing a taky musí zvážit svou propagaci. Věřím, že se ve fotbale podaří třeba dvacet pětadvacet procent této částky udržet, ale i tak je to v posledních letech nejzásadnější položka, o kterou fotbal přijde."
Sázkové kanceláře do konce loňského roku ze svého zisku musely odvádět určité procento (přibližně dvacet procent) na veřejně prospěšnou činnost, která je definována. Jde například o charitativní účely, zdravotnictví, ale i sport. A bylo vyloženě na nich, kam své peníze poslaly.
Po novele zákona už o miliardách, které povinně odvádí ze svého zisku, už nebudou rozhodovat samy loterijní firmy, ale o všechny peníze, které musí odvést, se rozdělí obce a stát. Celková suma na sport od sázkových kanceláří byla 2,4 miliardy korun.
"Nešlo jen způsob odvádění prostředků na dobročinné účely, ale zároveň je tu větší daňová zátěž," podotkl Svoboda.
Firmy podnikající v hazardním byznysu od letošního roku nově platí daň z příjmu právnických osob ve výši 19 procent, stejně jako společnosti podnikající v jiných odvětvích. Kromě toho budou dál odvádět 20 procent z rozdílu mezi vsazenými penězi a vyplacenými výhrami.
Plzeň asi přijde o TipsportZ lednové ankety ČTK vyplynulo, že krácení sponzoringu plánuje třeba společnost Tipsport, která už dopředu avizovala, že neprodlouží smlouvu s mistrovskou Plzní. Omezení výdajů do neziskového sektoru avizovaly také Synot Tip, která podporovala Slavii a Slovácko, či Chance, partner jabloneckého klubu. Naopak Fortuna, která sponzoruje Spartu, Bohemians 1905 či Baník Ostrava, prý žádné zásadní změny neplánuje. |
V praxi to znamená, že peníze, které loterijní společnost dávalo klubu, dostane stát a město. A to určí, kam je pošle dál.
Jako první hlásí problémy Slovácko. Klub přijde o druhého největšího sponzora společnost SynotTip. Ta letos už nepošle na účet Slovácka deset milionů korun, což je přibližně dvacet procent rozpočtu. A vedení klubu varuje, že bez pomoci města a dalších sponzorů může být tento výpadek likvidační.
A potíže mohou nastat i v dalších klubech. "Myslím si, že jen tři čtyři největší kluby změnu zákona nepocítí," poznamenává Svoboda.
Loterijní společnosti sponzorují většinu z 32 profesionálních klubů ať už větší či menší částkou.
"Většině tak bude část rozpočtu chybět, což musí někde nahradit. Jednou z možností je někde ušetřit a nejméně to kluby bude bolet na mládeži. Což je špatně," přemítá Svoboda.
Jak to řešit? "Za sebe říkám, že kluby by si svou komerční činností měly umět vydělat na hráče, na trenéry. Ale co se týče stadionů, tréninkových areálů a hlavně mládeže, tak s tím by jim měly víc pomáhat města a stát," dodal Svoboda, který je zároveň šéfem pražského fotbalového svazu a místopředsedou Sparty.