Ale nejen to. Fotbal je společenský fenomén. Na velkých zápasech se ukazují politici i další osobnosti.
Když reprezentace uspěje na vrcholné akci, zviditelní se celá země.
Němečtí ekonomové před finále loňského mistrovství světa dokonce odhadovali, že úspěch může mít pozitivní dopad na ekonomiku státu.
Mohou totéž zařídit i čeští fotbalisté? „Vzhledem k tuzemským podmínkám bych byl opatrný,“ tvrdí ekonom Petr Zahradník. „Odrazilo se snad nějak, když si kapitán Kadlec třásl rukou před finále Eura 1996 s anglickou královnou?“
I Zahradník však připouští, že by úspěch mohl zvednout zájem o Česko a podpořit váznoucí turistický ruch. „Postup by hlavně byl finančním přínosem pro fotbal,“ míní ekonom, „umožnil by třeba důstojně dokončit projekt Stadiony 2003.“ Evropská asociace UEFA dosud neoznámila odměny za účast na šampionátu, učiní tak zřejmě v listopadu.
„Považuji ale téměř za jisté, že budou vyšší než na posledním turnaji v roce 2000,“ tvrdí generální sekretář fotbalového svazu Petr Fousek.
Před třemi lety získala vítězná Francie v přepočtu přes 300 milionů korun. Tým, který skončil v základní skupině, měl víc než 100 milionů.
Za rok v Portugalsku budou příjmy ještě tučnější - jen prodej televizních práv vynesl pro UEFA 17 miliard.
Je jisté, že by účastí na turnaji český fotbal zbohatl. „Zatím ale nepřemýšlíme, jak naložit s penězi, které jsou někde na střeše,“ říká místopředseda svazu Jaroslav Vacek.
Odměnami za Euro však nemusí finanční efekt končit. Smlouvu s generálními sponzory má reprezentace do roku 2006. „Úspěchy by nám pomohly, až se bude jednat o jejím prodloužení,“ přiznává Fousek.Jinými slovy: když se bude dařit, může
svaz sponzory přitlačit a žádat víc peněz. Marketingový partner svazu, společnost STES, dává nyní do fotbalu okolo 200 milionů ročně.
Vzdor důležitosti zápasu budou hrát fotbalisté za standardní prémie.
Ty jsou neměnné po celou kvalifikaci: za výhru sto tisíc na hlavu, za remízu třicet.