Na německém kanálu běžel sestřih utkání zachraňujícího se Hannoveru před beznadějně vyprodaným hledištěm.
"Koukej, jak to vypadá jinde," prohodil Drsek k Pavlíkovi. Ti dva měli za sebou středeční bitvu o titul s Teplicemi, avšak na atmosféře to znát nebylo, z prázdných tribun ostudně "křičelo" ticho.
"Říkali jsme si, že by lidi mohli přijít, ale bylo to v televizi a byla velká zima," říká Drsek. "Návštěvy nás mrzí, ale nevím, zda se dá něco změnit. Snad kdyby na stadionu dávali něco zadarmo."
Nechodící závistivci?
V lize zuří boj o mistra i o poháry, ale zajímá to někoho? Kromě Jablonce nejsou se zájmem spokojeny ani Teplice. A Ostrava jen vzpomíná na rok 2004, kdy její cestu na trůn provázela euforie.
A teď? "Žádné drama," hlásil včera ostravský mluvčí Igor Bruzl stav předprodeje lístků na sobotu s Boleslaví. Ano, na Spartu bylo vyprodáno, ale to byla výjimka.
Proč liga netáhne, ač napínavě vrcholí? Drsek míní: "Lidi si radši v teple a zadarmo pustí televizi nebo internet. Je tu i špatná reklama na fotbal, v Německu jej umí sestřihat tak, že z průměrného momentu vyšťaví maximum. Svou roli možná hraje i závist: nedávno jsem slyšel v rádiu nějakého zpěváka, že fotbalisté mají 10 milionů ročně. Taková hloupost!
Aspektů částečného ignorování ligy je víc a zasloužily by si sociologický rozbor. Ještě zajímavější otázka však zní: Jak z bídy ven?
PlayStation v hledišti
Jeden tým z "velké čtyřky" je s návštěvami víceméně spokojen: na Spartu chodí v průměru nejvíc diváků a zdůvodnění mluvčího Ondřeje Kasíka se dá shrnout takto: úzké sepjetí klubu s příznivci.
"Nebereme fandy jako jednolitou masu," líčí Kasík. "Proto máme rodinnou tribunu, teenagerovskou tribunu, kde jsme měli herní konzole, nebo tribunu pro nekuřáky. Někdy, třeba při evropské lize, jsme nasadili ceny i na úkor ekonomického profitu a měli jsme vyprodáno. A před derby se po trávníku procházely nejaktivnější skupiny fanoušků se svými zástavami."
Jsou tu i kontroverznější věci. "Mrzí nás, že nemůžeme věrné fanoušky odměnit," tvrdí ostravský Bruzl. "Třeba povolením pyrotechniky, díky níž byli všichni uneseni atmosférou v roce 2004. Teď je to plošně zakázáno. Stačilo, aby fanoušci před zápasem s Olomoucí zaházeli hřiště konfetami, a klub dostal pokutu 10 tisíc."
Právě včera se na svazu konala za účasti šéfa ligy Lubase a bezpečnostního manažera Platila schůzka, na níž se tyto záležitosti probíraly. Kluby tak možná zkusí prosadit, aby měly používání pyrotechniky ve vlastní kompetenci.
Změní to něco? Každý pokus dobrý. Pro ligu je nedůstojné, aby Drsek s Pavlíkem po magnetu ligy, který téměř nikoho nepřitáhl, hleděli lítostivě na německou televizi.
Fanoušky si prostě kupte!Pohled MF DNES Úctyhodná je snaha klubů pátrajících po důvodu, proč je diváků méně než tučňáků na rovníku. Ušetřeme je ale nákladných analýz, pravda je prostá: Proč lidé nechodí? Nejsme fotbalový národ, tím to je. Ano, při velkých akcích se rádi necháme strhnout: neskáče jen ten, kdo není Čech, na Hrad posíláme tu Brücknera, tu Haška, jak známo, jsme to my, kdo vyhrál, při prohrách to zbabrali oni, Brückner či Hašek patří dál na hrad, ale do želez v kasematech na Špilberku. Takové kvílení nemá nic společného s fanouškovstvím. S věrností nezávislou na tom, zda jde o mistra vesmíru či o klub z pralesa. Fotbalisté se v klubech mění, fanoušci zůstávají napořád jako skála. I takové exempláře se v Česku najdou, ale ty už na stadionech dávno jsou. Ostatní se na fotbal podívají doma v bačkorách, vysvětlí vám, že liga nemá úroveň, je bez hvězd, cinklá, bez atmosféry. Odhalili jsme klubům příčiny, teď nabídněme řešení: Kupte si ty lidi! Nakukejte jim: Přivedeme Ronalda! Skočí vám na to, uvidíte! Vždyť skáčou i na 13. důchody. |