Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Záhada po 50 letech vyjasněna? Náš gól byl regulérní, tvrdí Angličané

6 2016
Angličtí experti tvrdí, že rozřešili jednu z největších záhad sportovní historie. Že rozhodující gól anglického útočníka Geoffa Hursta ve finále mistrovství světa 1966 ve Wembley proti západnímu Německu byl opravdu regulérní. Fakt?

„Je to oficiální, gól Anglie na 3:2 platil správně,“ píše Sky Sports.

K tomuto závěru došel tým televizní stanice poté, co za použití moderních technologií nasimuloval situaci z 98. minuty prodloužení.

Záložník Alan Ball centruje z pravé strany, Hurst si před bránou míč zpracuje, odpoutá se od protivníka a ze šesti metrů vystřelí. Míč letí do břevna, od něj se odrazí dolů a do hřiště.

Chvíle nejistoty, švýcarský sudí Gottfried Dienst běží za pomezním, protože Tofik Bahramov měl lepší výhled. „Ano, byl to gól,“ hlásí sudí původem z Ázerbájdžánu, který tenkrát patřil pod Sovětský svaz. Mimochodem na druhé straně hřiště mával Karol Galba z Československa...

Angličané oslavují Hursta, který od své střely až do verdiktu sudího stál v předklonu, ruce na kolenou. Přiblížili se k titulu mistrů světa. Němci zase běží k Bahramovovi a protestují.

V poslední minutě prodloužení Hurst střílí svůj třetí gól ve finále, zvyšuje na 4:2 a zápas končí.

Víc než o hattricku Hursta, víc než o prvním a dosud posledním triumfu anglické reprezentace na vrcholném turnaji se mluví o třetím gólu, který byl pro konečný výsledek finále klíčový. Byl míč celým objemem za brankovou čárou, jak vyžadují pravidla?

Historická pře je prý rozřešena.

„Pomezní sudí měl na rozhodnutí zlomek času, možná nestál v ideální pozici, ale rozhodl, že to byl gól. A my teď jednou pro vždy chtěli udělat definitivní rozhodnutí, zamezit debatám, ukončit spekulace,“ říká Jamie Carragher, nedávný anglický reprezentant a současný expert Sky Sports. „Míč byl za čárou možná o dva o tři palce, ale byl.“

Jak na to přišel? Anglie si připomíná 50. výročí triumfu na šampionátu, který pořádala. A při té příležitosti Jamie Carragher a Ed Chamberlin ze Sky Sports provedli analýzu sporného momentu.

Použili dostupné statistiky od renomované společnosti Opta, speciální dotykovou obrazovku Sky Pad a virtuální realitu z počítačové hry od vývojářů z EA Sports. Poté ukázali, že míč byl za čárou celým objemem. Otázkou je, jestli je jejich analýza skutečně přesná.

O něco podobného už se několik expertů pokusilo. Z reálného záběru se zdá, že sudí tehdy v Londýně 30. července 1966 v podvečer rozhodli správně. Ze zpomaleného záznamu to naopak vypadá, že míč celým objemem za čárou nebyl. Objevily se i teorie, že míč byl za čárou během letu mezi břevnem a brankovou čárou...

Nevyjasnily to ani podrobné studie dochovaných televizních záběrů. Pomohlo by tolik vzývané video? Možná ne.

Ale pokud by „Hurstův gól“ padl na posledním mistrovství světa 2014 v Brazílii, spekulace by neexistovaly. Díky brankové technologii by se hned vědělo, jestli byl míč za čárou. Stejnou teď využívají sudí i v zápasech Premier League.

Každopádně, titul mistrů světa z roku 1966 Angličanům nikdo nevezme. „Věřím, že se blíží doba, kdy dosáhneme na druhý titul. Fanouškům to dlužíme. Naše fotbalová asociace je nejbohatší ze všech, Anglie určitě neměla v předchozích padesáti letech zůstat bez zlata,“ řekl předseda anglické fotbalové asociace Greg Dyke s výhledem na letošní mistrovství Evropy.





Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze