Skutečnost, že poměrně slušně prosperuje, vysvětluje mluvčí městské rady Emma Joyová: „Spousta lidí touží vidět, kde to všechno začalo.“
Co přesně začalo? Přece největší komerční příběh v dějinách sportu. Anglický fotbalista je jeho hlavním hrdinou.
Dejte vedle sebe Homera Simpsona, Harryho Pottera a Davida Beckhama. Zjistíte, že z hlediska byznysu toho mají spoustu společného, byť jen poslední z nich je reálnou postavou.
Produkty spojené s těmito jmény jdou skvěle na odbyt. Všichni jsou nesmírně populární a mají po celém světě fanoušky, kteří zhltnou cokoliv, co se jejich idolů týká. A přiživit se na jejich slávě je pro každého zlatý důl.
S bestsellerem Harry Potter navíc jeden čas v počtu prodaných kusů soupeřila na ostrovech Beckhamova autobiografie. A v jednom z dílů slavného seriálu Simpsonovi si dokonce fotbalista „zahrál“.
Možná právě to mu definitivně posvětilo status celebrity. Pocty být součástí kultovního díla se dostane jen těm nejslavnějším osobnostem. Autoři pečlivě hlídají, aby to byli fenoméni, kteří svým způsobem vypovídají o současné době.
„O Beckhamovi jsem si dlouho myslel, že je to lokální hrdina, protože fotbal má v USA jen velmi omezenou působnost,“ přiznal Al Jean, jeden ze šéfů show. „Pak jsem sledoval jeho osud dál a přesvědčil mě – on je mnohem víc idol než fotbalista.“
Je to přesná charakteristika. Beckham je velmi dobrý fotbalista, ale na světě je dost ještě lepších. Ani jeden však nedosahuje takového věhlasu jako anglický záložník. A zatímco Zidana či Ronalda by někteří lidé v Pákistánu, Novém Zélandu či Bhútánu nepoznali, Beckham se nikde na světě nemůže objevit sám na ulici bez nebezpečí, že nebude umačkán.
Je prostě globálním fenoménem číslo 1 a mezi sportovci nemá konkurenci.
„Kdybych se díval čistě na sportovní umění a výkony, ukázal bych jako na nejvlivnějšího sportovce světa na golfistu Tigera Woodse,“ tvrdí Alvin Hall, uznávaný reportér stanice BBC. „Ve skutečnosti se ani Tiger nemůže Beckhamovi rovnat. Jeho životní styl fascinuje davy, pro které je sport – ne však Beckham – absolutně bezvýznamnou záležitostí.“
Beckhamova jedinečnost spočívá v tom, že už není jako sportovec příliš vnímán. Alespoň většinou společnosti ne.
Kolikrát jste v poslední době četli o jeho výkonech na trávníku, ať za Real Madrid či reprezentaci Anglie?
Zato můžete vědět takřka vše o jeho aféře s milenkou a následném usmiřování s manželkou a bývalou pop-zpěvačkou Victorií. Dopodrobna bylo vylíčeno i to, jak mu kmotra na křtinách syna dělal Elton John, jak Beckham přivedl herce Toma Cruise do kabiny Realu, jak nosí tanga s imitací leopardí kůže nebo jak si vzal klobouk s diamantem za 700 tisíc korun. A tak dál a tak dál.
„K takové hře jsem se nepropůjčil. Nelíbí se mi, když jsou všude mé snímky,“ tvrdí fotbalista. Faktem nicméně zůstává, že právě mediální obraz stojí za jeho životem prominenta ve společenství smetánky.
Není snad den, aby o Beckhamovi neproskočila v médiích zpráva.
V současném světě, v němž především trh a marketing potřebují ikony, je už prakticky jedno, že Beckham hraje fotbal. To bylo podstatné na začátku – nastartovalo to cestu vedoucí k jeho zbožštění.
Zbožštění? Ne, vůbec to není nadsázka. „Beckham je novodobý mesiáš,“ tvrdí Andrew Parker ze sociologické fakulty univerzity ve Warwicku.
Parker se společně s dalšími vědci problémem „Beckham“ zabýval a jejich výslednou zprávu takto citovala agentura ČTK: „Beckham je vyvolený sportovní mesiáš, nositel standardu pro zákazníky. Je klidná, tetovaná, stoprocentní hvězda, která změnila postoje mužů k módě, otcovství a homosexualitě, přesto však zůstává věrný tradiční maskulinitě a kořenům pracující třídy.“
Beckham je vždy oblečený podle poslední módy, narcisistní a dobře vypadající muž. V Americe jej označili za prvního metrosexuála na světě. Metrosexuál je zjednodušeně řečeno muž, který velmi pečlivě dbá na zevnějšek a podřizuje se módním trendům.
Kvůli tomu všemu je Beckham doslova trhákem pro reklamní partnery. Exkluzivní smlouvy s firmami jako Adidas, Pepsi či Gillette zajišťují fotbalistovi větší příjem, než je jeho plat v Realu.
„Gillette je známý sloganem ‚Pro muže to nejlepší‘ a je skvělé, že nás propaguje ten nejlepší muž, jaký může být,“ říká Peter Hoffman, jeden za šéfů výrobce prostředků na holení, který dal Beckhamovi za poslední kontrakt údajně přes 2 miliardy korun.
Být idolem mas, na tom není nic špatného. Smutnější a také nebezpečnější je, že Beckham je větší autoritou i v problémech, v nichž se mírně řečeno při svém vzdělání nemůže orientovat. Záložník má občas ambice vyjadřovat se k politickým či odborným otázkám. A jeho slovo má větší váhu než slovo skutečných expertů.
Beckham je prorokem komerce a byznysu, tato role mu právem náleží. Pokud by chtěl tyto omezené hranice překročit, mohou pro něj platit slova Ježíše, jenž řekl svým učedníkům před smrtí: „Mějte se na pozoru. Neboť mnozí přijdou a budou říkat ‚Já jsem Mesiáš‘ a svedou mnohé.“
Řekli o něm | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|